@D.V./ El Parlament balear ha aprovat la reforma de la Llei de Ports que actualitza la llei sobre aquest mateix tema que es va aprovar l’any 2005. La nova modificació estableix que és l’administració autonòmica l’encarregada d’impulsar el Pla General de Ports, que es divideix en quatre seccions, una per a cada illa. També s’estableix per a cada port un Pla d’usos i gestió que, segons el Govern, serà «més operatiu i específic de la instal·lació».
El conseller de Turisme Jaime Martínez ha valorat que aquesta modificació legislativa s’ha realitzat “comptant amb el consens de tots els sectors afectats” però ha lamentat el ue ha qualificat com a “manca de col·laboració” de PSOE i Més: “Que s’han instal·lat en els seus prejudicis en la cultura de la negativitat i en oposar-se a tot el que arribi del Govern”.
«Una reforma consensuada»
El diputat del PP Carlos Verramendi ha negat que la nova llei sigui centralitzadora o suprimeixi la participació de consells i ajuntaments en la gestió dels ports: “Ni desapareix el procés d’exposició pública ni la capacitat de decisió dels consells i ajuntaments”, i assegura que es garanteix la participació de les administracions perquè el Pla General i el Pla d’Usos s’han de sotmetre a l’informe del ministeri competent en costes i al del consell i l’ajuntament corresponent. A més, ha recordat que «ara tots els consells insulars participen en el Consell d’Administració de Ports de les Illes Balears».
Finalment, Veramendi ha afirmat que el text no canvia el règim de gestió, de manera que «si és indirecta segueix sent-ho i si és directa també», tot i que l’oposició «s’aferri a relacionar aquesta reforma amb la privatització» , ha sentenciat. «En definitiva, amb aquesta llei que aprovarem avui, la nostra comunitat tendrà una adaptada i actualitzada Llei de Ports, situant-ns al capdavant de la normativa portuària autonòmica del nostre país».
«Deixen al Consell sense competències
Una visió completament oposada és la que té l’oposició. Així, durant la seva intervenció parlamentària, el diputat socialista Damià Borràs ha assegurat que aquesta Llei comporta una “recentralització de la capacitat de decidir sobre els ports”, convertint aquests espais en “cossos estranys a l’interior dels municipis, escapant de la gestió dels ajuntaments”. Un argument que comparteix PSOE-Pacte per Eivissa, que denuncia que “la nova Llei de Ports de Balears que deixa el Consell d’Eivissa sense cap capacitat de decisió, ni sobre la planificació ni sobre la decisió de construcció de nous ports o ampliació dels existents”.
“La nova Llei de Ports de Balears simplifica al màxim la creació d’un nou port, ja que requereix únicament la presentació per part del promotor privat d’un pla d’ús, una memòria i un projecte bàsic” asseguren els progressistes, “la Llei preveu que el Consell emeti informe respecte al projecte bàsic, però en cas de discrepància prevaldrà la decisió del Govern damunt de la del Consell”.
El diputat socialista Joan Boned ha afirmat que aquesta llei és un fracàs del Consell d’Eivissa i del seu president, Vicent Serra: «El responsable de l’elaboració del pla general de ports per a totes les Illes Balears, serà Ports de Balears. Per tant, serà Mallorca qui decidirà per a totes les illes». També alerta que mentre no s’aprova el pla general, la Llei no preveu cap moratòria de noves instal·lacions, de manera que podria aprovar-se quarts ports que hi ha projectats al litoral d’Eivissa de manera immediata.
«És una privatització salvatge»
Per la seva banda, el diputat de MÉS, David Abril, ha qualificat la Llei de Ports com “una privatització salvatge i no una gestió indirecta com vostès volen emmascarar”. Abril ha assegurat que “no estem parlant d’una Llei de Ports sinó una Llei de Privatització de Ports” i ha qualificat el model del Govern balear com un “model Miami”.
Segons el diputat de MÉS, aquesta llei encaixa amb la “filosofia desreguladora que caracteritza a aquest executiu” i que tindrà com a conseqüència “uns ports exclusius per a iots de luxe, i desconnectats de la realitat social dels municipis on es troben”. Segons Abril, aquesta llei “permetrà que alguns facin el que lis doni la gana”.