No ha set una legislatura difícil, no, ha set una legislatura molt difícil. És cert que en aquests anys s’ha parlat molt d’educació i alguns volen fer creure que al moment actual la situació als centres educatius d’Eivissa és insostenible però no és així.
La manera de poder remuntar la situació que ens vàrem trobar va ser revertir-la: prioritat pagar el deute, tot lo endarrerit als centres educatius i al professorat i no seguir amb programes fins no ser capaços de trobar el finançament necessari.
No era just seguir amb programes que es mantenien a costa de no pagar al professorat ni als centres que ho desenvolupaven. No s’havien pagat els programes següents: Reutilització de llibres, Escoles Viatgeres, Fira de la Ciència… Escoles i instituts tenien un deute de 6 mesos a la partida de funcionament de centres i al no ser informats de que no cobrarien seguien gastant fins arribar a no poder fer front als mínims. Ajudes i beques sense pagar i en algun cas sense convocar, com el de Mobilitat de l’alumnat universitari. Quan vàrem arribar al Govern tot això estava sense pagar des de gener de 2011 i algunes partides des de molt abans.
Malgrat els canvis a la Conselleria d’Educació, a Eivissa hem tingut estabilitat, s’ha continuat treballant i molt, amb diàleg amb el professorat, l’alumnat i les famílies, tant a nivell individual com amb les diferents associacions existents. Això ha permès aconseguir els recursos necessaris per donar una resposta educativa adient als nostres al•lots i al•lotes.
Hem comptat amb una Delegació Territorial d’Educació que ha estat assabentada de la situació educativa de tota la illa. Ha visitat els centres, ha escoltat a tothom, ha donat explicacions, tant de les actuacions fetes com de les decisions preses i ha fet el seguiment de totes les situacions dificultoses que s’han produït.
Ha treballat conjuntament amb totes les institucions: Consell Insular amb el seu President i amb els diferents consellers, Ajuntaments amb els alcaldes i alcaldesses i els diferents regidors que també han escoltat i han contribuït amb les seves gestions a aconseguir millores a la realitat educativa d’Eivissa, ja que les seves demandes han set recollides i aplicades per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.
És cert que hem donat resposta al deute històric que patia la nostra illa referent a les infraestructures educatives i hem aconseguit llevar els barracons on estaven molts dels nostres al•lots i al•lotes. Hem posat en funcionament un institut a Sant Antoni, tres escoles a Vila i a Sant Antoni, hem fet nou tot l’espai d’Ed. Infantil d’una escola de Vila, un gimnàs a una escola de Sant Antoni i hem ampliat una escola de Santa Eulària, que ha passat a duplicar la seva capacitat i el proper curs comptarem amb un altre institut de secundària a Santa Eulària.
No ens hem oblidat de la resta de centres, del seu manteniment i de les necessitats d’intervencions urgents. Amb diferents prioritats hem canviat instal•lacions elèctriques de centres que vàrem trobar que al segle XXI encara tenien la llum amb una potència de 125W, centres amb problemes greus d’estructures, calderes, goteres, … on hem fet intervencions.
També hem obert escoletes a Sant Josep, Vila, Santa Eulària i Sant Antoni en col•laboració amb els Ajuntaments i amb el Consell Insular per donar resposta d’escolarització a l’alumnat de 0 a 3 anys.
És cert que al comptar amb noves infraestructures hem baixat les ràtios de les aules. El 90% de les famílies han aconseguit que els seus fills i filles vagin al centre que han triat en primera opció i el 95% de l’alumnat ha pogut continuar els seus estudis a l’institut de la seva primera opció.
Hem treballat per aconseguir una escola inclusiva amb els recursos necessaris, no hem oblidat l’atenció de l’alumnat amb més necessitats, comptem amb més personal qualificat als centres per la seva atenció, PT i ATE i a més hem creat a alguns centres noves aules específiques per atendre a l’alumnat amb greus necessitats.
És cert que hi ha més professorat als centres, sí, als centres d’Ed. Infantil i d’E. Primària, una ensenyança tant important en el desenvolupament escolar i emocional de l’alumnat. Com a conseqüència de la situació econòmica a Secundària el professorat ha incrementat el seu horari lectiu, d’atenció directa a l’alumnat, per donar una resposta educativa adient.
També hem ampliat el servei de menjador: 3 centres de primària han pogut donar resposta a la demanda de les famílies. S’ha ampliat el servei del transport educatiu amb els seus respectius acompanyants.
És cert que hem treballat per combatre l’abandonament escolar i hem mantingut programes específics. També hem creat i posat en funcionament als instituts cicles formatius nous que feia dècades que es reclamaven.
Hem fet una extensió de l’Escola oficial d’idiomes a l’IES Sa Serra que ha permès ampliar l’oferta formativa de llengües, apropant-la al municipi de Sant Antoni i Sant Josep (a la zona de Cala de Bou)
És cert que hem apostat per la formació del professorat, tant on line com presencial, mitjançant el Centre de Professorat i l’EBAP. S’ha creat un equip específic d’assessorament als centres educatius.
Hem set capaços de mantenir el servei del Camp d’Aprenentatge de Sa Cala i d’oferir nous programes, tant de noves tecnologies, com empresarials i mediambientals, d’immersió en llengua anglesa per l’alumnat…
És cert que estem aplicant la LOMCE a 1r, 3r i 5è d’E.Primària i a Secundària amb la FP bàsica sense cap tipus d’incidència rellevant. Aquesta llei educativa ve a modificar aspectes de l’anterior llei per contribuir a millorar mancances detectades.
És cert que apostem pel trilingüisme com resposta a les exigències del Pla Bolonia pel nostre alumnat universitari i perquè pensem que s’ha d’estendre a tot l’alumnat el desenvolupament de les competències lingüístiques tan importants al món global on estem immersos.
Hem apostat per la lliure elecció de llengua, hem volgut escoltar a les famílies i conèixer el seu parer. Hem de treballar per fer estimar les nostres llengües oficials i les nostres cultures aprofitant la diversitat cultural i lingüística existent a la nostra comunitat.
És cert que sempre hem confiat en la responsabilitat i esforç de la comunitat educativa i pensem que l’educació ha d’estar per damunt dels interessos particulars. Hem d’implicar-nos i anar tots a una per aconseguir el màxim rendiment amb els recursos que disposem, reclamant l’arribada de més, però sense oblidar la realitat econòmica i social. Cadascú ha d’assumir amb la màxima responsabilitat el seu paper de mestre, professor, famílies, administració… que ens exigeix la societat pel bé del nostre alumnat i del món educatiu.
És cert que hem acceptat les crítiques, les crítiques constructives, les que aporten propostes, les que ajuden a superar les dificultats amb suggeriments i noves idees.
Per acabar, és cert que hem de seguir treballant per millorar la situació educativa d’Eivissa, però hem de aclarir que anem pel bon camí.
Belén Torres Teva
Delegada Territorial d’Educació a Eivissa
Per molt es faci, la majoria del professorat no quedara content fins q pengin estelades de tots els centres publics de les illes. Fins q els hi paguin salaris encara més desproporcionats en relacio a la realitat actual de la resta del país, i fins q puguin tornar a treballar 18 hores setmanals en lloc de 21. De la resta, s’en ben enfoten. Tan sols es teatre. No deixeu q manin ells Belen.
Cuando has visto tu esteladas?
Matame camión!
Como se llama la enfermedad que es cuando dices mentiras y te las crees?
Molta delegada d’Educació, però l’article està ple d’errors, ni escriure sap.
Ja m’agradaria que tots els eivissencs i eivissenques escriguissin «així» de malament tant en castellà, com en català i anglès.
Pot ser que ses mesures preses no han set de l’agrat de tothom. Només esper-ho de tot cor que els que vinguin ho facin millor i no ens haguem de arrepentir d’aquí quatre anys.
On són es errors?