@J.Perelló-Ara Balears-Noudiari/ La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha obert un expedient per possibles pràctiques irregulars i il·legals contra la Federació Empresarial de transport, i diferents empreses d’autocars de Balears, que pot acabar en una sanció per a tots ells.
Segons ha informat la Comissió, existeixen indicis «racionals» de comissió de greus infraccions consistents en «la fixació de preus, el repartiment del mercat i l’intercanvi d’informació comercialment sensible en el transport de viatgers per carretera, tant de caràcter regular com discrecional», a les Illes Balears.
Aquest expedient compta amb l’anàlisi i recollida d’informació per part de la Direcció de la Competència, que ha observat indicis clars de pràctiques anticompetitives que regula infracció l’article 1 de la Llei 16/1989, de 17 de juliol, de Defensa de la Competència i en l’article 1 de la Llei 15/2007, de 3 de juliol, de Defensa de la Competència (LDC).
En conseqüència, la Comissió de Mercats i de la Competència ha incoat expedient sancionador contra la Federació Empresarial Balear de Transports (FEBT) i les següents empreses autobusos: Sant Antoni, SA, Autocars Alcàsser, SL, Autocars Alorda, SL, Autocars Caldentey, SL, Autocars Llevant, SL, Autocars Nord, SA, Autocars Pujol Palmer, SA, Autocars Rafael Nadal, SL, Autocars Roca, sl, Ibizatours & Islandbus, SL, Jose Canovas Autocars, SL, Transacobo, SL, Transunión Mallorca, SL, Roig Bus, SA, Ultramar Express Tranport , SAU i E.S.R. (empresari autònom que opera amb el nom comercial autocars Emilio Seco).
L’investigació es va iniciar formalment el 23 d’abril de 2014, «a la vista de determinada informació relacionada amb possibles pràctiques anticompetitives en el transport de viatgers per carretera a les Illes Balears», segons ha afirmat Comissió Nacional dels Mercats i la Competència. A partir d’aquell moment es varen realitzar inspeccions a les seus de les Empreses Roig Bus, SA, Transacobo, SL i Transunion Mallorca, SL, així com a la seu de la Federació Empresarial Balear de Transports (FEBT).
El resultat d’estudiar la informació obtinguda és d’indicis racionals que algunes d’aquestes empreses es posaven d’acord en la fixació de preus i intercanviaven informació per tal d’assegurar-se el control del mercat. Ara s’obre un període màxim de 18 mesos per a la instrucció de l’expedient i per a la seva resolució per la CNMC, «sense que la incoació d’aquest expedient prejutgi el resultat final de la investigació».
otra mafia