@Noudiari El dia 13 de maig entrarà en vigor el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures per a la simplificació documental dels procediments administratius, que permetrà als ciutadans de les Illes estalviar temps i sous, ja que facilita i agilita la tramitació de la documentació, evita desplaçaments innecessaris, i estalvia despeses i costos.
L’Estat i les Comunitats Autònomes varen establir el cost teòric que suposa per al ciutadà i l’empresari cada tràmit a fer davant l’Administració, o el que és el mateix: les càrregues administratives. Dins aquest context, i amb l’objectiu d’aconseguir una activitat eficient i més propera al ciutadà, i una administració més àgil i accessible, el Govern balear, mitjançant la Conselleria d’Administracions Públiques, va fer feina per quantificar aquests costos i així poder simplificar-los i reduir-los. Per exemple, actualment es calcula que presentar un sol•licitud davant una oficina de l’Administració té un cost de 80 euros (si es té en compte el temps invertit pel ciutadà, els desplaçaments, el cost del funcionari, etc). Gràcies al decret, i mitjançant la tramitació digital via internet, el cost passarà a ser de 5 euros, el que suposa un estalvi potencial de 75 euros.
Un altre exemple és l’estalvi d’uns 30 euros gràcies a l’existència de models estandarditzats per fer declaracions o peticions, que es trobaran a disposició de tots els usuaris a la pàgina web de la CAIB.
D’aquesta manera, el ciutadà, des de qualsevol lloc i moment, i mitjançant un ordinador podrà trobar tota la informació sobre els procediments administratius: la normativa, els requisits, la documentació que necessita, i els models a complimentar. A més, disposarà d’una carpeta personal digital (la ‘carpeta documental ciutadana’) on arxivar documents en format digital perquè puguin ser utilitzats en els seus procediments administratius. Aquesta carpeta donarà a cada persona física o jurídica la possibilitat de dipositar-hi els documents que vulgui (DNI, certificats de residència, titulacions, pagaments a la Seguretat Social, etc), de manera que ja no s’haurà de desplaçar personalment per presentar la documentació: només haurà de dir a l’Administració el seu codi de verificació i l’Administració hi accedirà directament.
El decret crea altres instruments al servei del ciutadà per fer efectiva la simplificació documental, com ara el ‘Catàleg de simplificació documental’, que recollirà la relació de documents o certificats que no s’hauran de presentar o que podran ser substituïts per la presentació d’una declaració responsable. També es publicarà ‘l’inventari dels procediments’, una llista dels diferents procediments administratius que té l’Administració de la CAIB, i que estarà disponible a la web del Govern juntament amb els models dels documents.
En total, es preveu que la supressió de les càrregues administratives que estableix el Decret generarà un estalvi per les empreses i els ciutadans en general estimat, com a mínim, en 17 milions d’euros en un any.