@Noudiari/ La Direcció General de Consum, en col·laboració amb les direccions generals de Turisme i de Mobilitat i Transports del Govern de les Illes Balears, han presentat avui la campanya informativa sobre els drets dels consumidors en la contractació de vehicles de lloguer. La iniciativa, per a la qual s’han editat fullets i cartells en català, castellà, anglès i alemany, va acompanyada de la creació d’un distintiu de qualitat que permetrà identificar les empreses que compleixin amb el codi de bones pràctiques que elaborarà Consum.
Les tres direccions generals han posat en marxa aquesta acció coordinada davant les diverses irregularitats que s’han detectat enguany en la promoció i contractació de vehicles de lloguer. Per això, a més de reforçar la informació als usuaris, entre els objectius també s’hi destaca incrementar les inspeccions durant l’estiu i fomentar les reclamacions per part dels usuaris.
Així, el material de la campanya es distribuirà als punts d’entrada a les Illes, als hotels i a les oficines de les empreses de lloguer de vehicles, així com entre els operadors turístics europeus i nacionals amb l’objectiu d’informar també els professionals del sector sobre els drets i els canals per cursar les possibles reclamacions. Així mateix, es difondrà a les xarxes socials.
La consellera de Salut, Patricia Gómez, i el director general de Consum, Xisco Dalmau, han presentat la campanya. A l’acte també hi han assistit la directora general de Turisme, Pilar Carbonell, així com representants de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, i del Ajuntament de Palma. Així mateix, també hi han estat presents els presidents de les patronals Agrupación Empresarial de Alquiler de Vehículos con y sin Conductor de Baleares (AEVAB) i Federación Empresarial Balear de Transportes (FEBT), i representants de les diferents empreses de lloguer de vehicles i d’associacions de consumidors.
En el seu torn de paraula, Gómez i Dalmau han destacat la necessitat de «sumar esforços per eradicar les pràctiques abusives i deslleials, que perjudiquen greument els consumidors i també la imatge de les Balears com a destinació turística». En aquest sentit, cal destacar que les patronals AEVAB i FEBT s’han sumat a la iniciativa i facilitaran la informació als seus socis.
En concret, els fullets, en quatre idiomes, recorden als consumidors els seus drets i donen consells per tenir en compte abans de llogar un vehicle, en el moment de recollir-lo i signar el contracte, durant el lloguer i en el moment de tornar-lo.
Una desena d’expedients sancionadors
Gómez ha recordat que els preus, la política de combustible o la cobertura de les assegurances són alguns dels aspectes que causen més divergències entre consumidor i empresa, i que generen més reclamacions.
A més, la consellera ha explicat que fins al 31 de juliol s’han obert 10 expedients sancionadors derivats de les més de 55 actuacions que ha efectuat la inspecció de Consum i de les quasi 500 reclamacions rebudes al llarg dels darrers dos anys.
D’altra banda, Dalmau ha destacat la creació d’un distintiu que permetrà identificar les empreses que respecten els drets dels consumidors. Per obtenir-lo, les companyies hauran d’estar registrades en la Conselleria de Turisme i complir amb el codi de bones pràctiques, que està en fase d’elaboració per part dels tècnics de Consum. En la redacció del document es comptarà amb la participació del sector empresarial per tal de generar el màxim consens possible.