@Noudiari/ A la Comissió permanent de Salut de Parlament de les Illes Balears, ahir es va aprovar una iniciativa de la diputada per Formentera Sílvia Tur i Més per Menorca, que reivindica millores en la qualitat i l’accessibilitat de la informació que es proporciona des dels diferents àmbits d’atenció i informació que els hospitals i centres de salut ofereixen als pacients i usuaris.
La iniciativa destaca la necessitat d’aprofundir en transparència i en el dret a l’accés a la informació que empara els usuaris del sistema de salut de les illes, i que implica que l’Ibsalut ha d’actualitzar de forma continuada els continguts dels seus webs, així com la cartera de serveis dels centres de salut i hospitals de les Balears, per tal de proveir informació relativa als serveis que ofereix.
En concret, la proposició no de llei especifica algunes de les millores més evidents que s’han d’incorporar als portals informatius, i en especial a Formentera. D’una banda, cal incloure informació sobre l’estructura organitzativa de l’hospital, el nombre de metges i les especialitats que s’ofereixen, nombres de personal sanitari, horaris, serveis de trasllat de pacients a altres unitats hospitalàries, recursos d’allotjament disponibles per als acompanyants dels malalts desplaçats a altres centres, dietes per desplaçament, fulls de reclamacions, i agenda d’activitats entre d’altres.
No obstant, en la defensa de la iniciativa la diputada per Formentera ha posat en valor les millores que ja es troben disponibles pel que fa a algunes eines telemàtiques d’informació, donat que actualment ja es poden fer consultes de les llistes d’espera a cada illa, dels historials clínics de cada pacient, i també es poden cursar les sol·licituds de cites mèdiques en alguns casos.
En tot cas, la iniciativa, que ha estat aprovada per unanimitat de tots els grups parlamentaris, s’ajusta amb els objectius del document dels Acords pel Canvi signat pels grups que recolzen el Govern, donat que existeix un compromís per “revisar la cartera de serveis d’atenció especialitzada estudiant la inclusió de nous serveis” i per “fomentar la transparència dins la gestió sanitària amb la participació activa de la ciutadania per millorar la qualitat de l’atenció”.
Finalment, un dels arguments als quals ha recorregut la diputada per Formentera per justificar la necessitat d’aquestes millores, ha estat el fet que l’administració té el deure de proveir informació de qualitat, clara, accessible, i que aquesta s’ha d’actualitzar de forma periòdica per facilitar una millor interacció dels usuaris amb els serveis de salut.
D’aquesta manera, es poden assolir els objectius d’excel·lència en la qualitat dels serveis que preveu el Pla estratègic de la Conselleria de Salut i el que prescriu el Decret 46/2012, d’1 de Juny pel qual es regula el Marc de Qualitat dels Centres, Serveis i Establiments Sanitaris.