@Noudiari / La contaminació marina per plàstics és un fet cada vegada més alarmant. Pronostiquen els estudis que, si seguim a aquest ritme, en trenta anys hi haurà més plàstics que peixos a la mar.
Dins d’aquest context, el Grup d’Estudis de la Naturalesa, el GEN-GOB Eivissa, i l’associació que coordina la plataforma web de ciència ciutadana Observadors del Mar han signat un acord per
desenvolupar el projecte Plàstic 0 dins les aules.
El projecte, liderat des del Centre d’Estudis Avançats de Blanes, el CEAB-CSIC, treballa per fer un diagnòstic en l’àmbit mediterrani de la problemàtica dels plàstics a les platges.
Observadors del mar promou l’intercanvi de coneixement entorn
del medi marí entre ciutadans i científics. Plàstic 0 fa un pas més enllà implicant en la recerca als alumnes, amb l’objectiu que coneguin com es treballa en el món científic a l’hora que es fa
una feina de sensibilització i conscienciació sobre la contaminació de plàstics al mar i a les platges.
Per fer-ho possible, han escollit set platges d’Eivissa, tenint en compte que hi fossin representades platges urbanes i platges més verges, de les quals s’agafen mostres mensualment.
Aquestes platges són: cala Boix, Santa Eulària, Talamanca, Platja d’en Bossa, cala d’Hort, Sant Antoni i Benirràs.
Després de recollir les mostres, seguint el protocol científic establert, aquestes es porten als centres educatius perquè l’alumnat les analitzi i classifiqui per categories els plàstics que s’han trobat.
Una vegada comptats i pesats, les dades són enviades a la web d’Observadors del Mar.
Segons Luís Francisco Ruiz-Orejon, un dels científics que lidera el projecte, »aquestes dades són molt valuoses», perquè després d’analitzar-les intentaran respondre a algunes preguntes, com ara, si hi ha variacions de quantitat de micro i meso plàstics en les diferents platges, en el tipus de plàstic trobat o si canvia en diferents moments de l’any ens explica .
Què li passa a la mar?
Què li passa a la mar? és la segona de les activitats que es desenvolupa des del Servei d’Educació Ambiental del GEN-GOB
Eivissa i que compta amb el suport d’Observadors del Mar.
En aquesta s’analitzen problemàtiques com la dels plàstics que hi ha a la mar, les espècies invasores tant animals com vegetals, la mortalitat de les nacres o la situació de la posidònia, tot il·lustrat de notícies d’actualitat.
Sorgeixen moltes qüestions al voltant d’aquests símptomes que té la mar, els quals ens porten a pensar que està malalta.
Segons Agnès Vidal, educadora ambiental que guia els tallers, l’alumnat es mostra molt participatiu i això és positiu, especialment quan troben evident que alguna cosa no estan fent bé i ells mateixos demanen què poden fer per revertir aquesta situació, afirma Vidal.
A la darrera part es realitzen observacions, a través de microscopi, de diferents algues marines, un món desconegut per l’alumnat, què és molt ben rebut.
Aquesta proposta ha estat una de les novetats que enguany han presentat des del Servei d’Educació Ambiental del GEN i està tenint molt bona acollida entre l’alumnat i el professorat, segons els organitzadors.
De fet, fa setmanes que no poden acceptar més reserves i tenen l’agenda del curs pràcticament plena, assenyala Agnès Vidal.