@Noudiari / Aquest matí s’ha presentat la nova campanya de promoció de la varietat autòctona eivissenca del meló coneguda com a meló eriçó. És el segon any que es realitza una promoció del meló eriçó mitjançant la diferenciació dins el mercat de la marca ‘Sabors d’Eivissa, varietat tradicional’, impulsada conjuntament pel departament de Medi Ambient i Medi Rural i Marí del Consell d’Eivissa i el Grup Leader.
Tot i la gran dificultat de conèixer la producció exacta de meló eriçó a Eivissa, a causa de l’existència de moltes petites hortes que produeixen per l’autoconsum, dins l’apartat de grans productors de cara a la venda la producció de meló eriçó s’ha triplicat en només un any: així, aquest 2018 es calcula que ja hi ha 2.000 plantes en producció i que generaran 6.000 kilograms de fruita, mentre que l’any 2017 la producció va ser de dues tones.
Set nous productors s’han incorporat a la iniciativa i, en total, a Eivissa ja hi ha 10 finques que produeixen meló eriçó per a la seua venda.
Aquesta iniciativa s’ha presentat avui a la finca d’agricultura ecològica de Can Secorrat (Forada), que l’any que ve ampliarà la superfície destinada al conreu del meló eriçó perquè enguany ha venut tota la seua producció a restaurants i hotels locals.
«És un meló dolç, amb un gran aroma, una polpa que s’aprofita en la seua pràctica totalitat i un aspecte extern molt característic» ha explicat Adrián Díaz, tècnic del Grup Leader, «és un producte molt valorat i amb moltíssima acceptació, però té el problema de que aguanta pocs dies i que només es pot comercialitzar durant l’estiu, el que ha provocat que la seua producció s’hagi reduït molt significativament».
Un procés que s’està revertint gràcies a que «es tracta d’un producte molt valorat, amb una demanda estable, el que permet que els pagesos rebin un bon preu pel producte, el que ajuda a diversificar la producció en les finques de policonreu». A més, les experiències de conservació i reproducció ha permès que la varietat mantingui una genètica estable, el que garanteix un bon conreu del producte.