@Noudiari / Alejandra Ferrer Kirschbaum (Dortmund, 2 de maig de 1977) agafa el relleu de Jaume Ferrer per liderar Gent per Formentera. Ha estat consellera de Turisme i Mobilitat la darrera legislatura. És empresària del sector hoteler i restauració.
Quina valoració fa de la legislatura que s’acaba?
Ha estat una legislatura amb molt de treball , on s’han presentat grans reptes i s’han aconseguit metes importants en l’objectiu de sostenibilitat en les seves 3 vessants; l’econòmica, la mediambiental i la sociocultural.
Quins han estat els seus punts forts en aquest mandat?
Un dels punts forts ha estat la manera de treballar mitjançant la participació ciutadana, tots els projectes importants i d’interès general com la zonificació turística i el sostre de places, la regulació de l’entrada de vehicles, els plans de mobilitat, residus, joventut i igualtat han estat objecte de debat públic.
Què li ha quedat en el tinter?
Hem aconseguit executar la major part del nostre programa electoral, però un dels temes importants que ens ha quedat per fer és la protecció i recuperació de part del nostre patrimoni, d’una banda la recuperació de Ses Salines per a recordar les nostres arrels i per una altra la rehabilitació des Campament per a no oblidar i dignificar la memòria democràtica.
Quina és la primera mesura que aplicarà si governa?
De les diferents àrees hi ha molts projectes i mesures iniciades que s’han de desenvolupar i que han de solucionar els nostres problemes més importants. Durant tres legislatures s’ha aconseguit gran part de les demandes històriques relacionades amb les infraestructures necessàries per a garantir la nostra qualitat de vida a l’illa: l’hospital, el tanatori, el centre de dia i pròximament tindrem el Residència de majors i l’escola i escoleta de Sant Ferran. Ara ha arribat el moment d’aprofundir en el nostre model d’illa, una illa per a les persones, una illa 365 dies a l’any, on les millores econòmiques siguin un reflex de la nostra qualitat de vida.
Digui’m els principals problemes als quals s’enfronta Formentera.
El principal problema del nostre municipi és ser capaços de gestionar l’èxit turístic de manera que en un territori tan petit i fràgil es mantingui l’equilibri entre la nostra qualitat de vida i necessitats com a residents, la protecció del nostre entorn i el motor econòmic i tot això sense perdre la nostra identitat pròpia. En aquest sentit hi ha temes crucials com l’accés a l’habitatge, la regulació dels fondejos, la mobilitat sostenible, la diversificació econòmica , entre moltes altres.
Quines mesures durà a terme per a solucionar-los?
Hi ha plans aprovats i projectes i mesures iniciades que una vegada desenvolupats ajudaran a la solució d’aquests problemes. Alguns exemples serien: la regulació d’entrada de vehicles conjuntament amb el pla de mobilitat i la nova concessió de transport públic, que permetran treballar cap a la sostenibilitat i evitar la sensació de saturació. La regulació d’estades turístiques i sostre de places, que aconseguiran que aflori habitatge per a tot l’any. El Pla director de residus i la nova contracta, que adaptaran els serveis de neteja a les necessitats de l’illa i a millorar en les mesures de reciclatge, o el desenvolupament dels plans de joventut i igualtat, que milloraran la convivència , els drets i els serveis dels residents.
Amb quins partits pactaria per a formar govern? Té línies vermelles?
M’agrada aquesta pregunta. Penso que els votants tenen dret a conèixer amb quines opcions polítiques s’està disposat a pactar i que tots els partits haurien de pronunciar-se sobre aquest tema. El partit amb el qual compartim més aspectes del nostre model d’illa és el partit socialista, amb el qual anem en coalició al Parlament i hem governat 8 dels darrers 12 anys.
Per què han de votar-la els ciutadans?
Gent per Formentera és una proposta insularista. Som l’única formació que es presenta a aquestes eleccions i que no és una sucursal de cap altre partit autonòmic o nacional, defensant així en exclusiva els interessos de Formentera i els seus habitants. Som una opció progressista, entenem que el turisme és el nostre principal motor econòmic, que ha de servir per a estimular altres economies i sobretot per a millorar la qualitat de vida dels residents.
Digui’m quines mesures contempla per a facilitar l’accés al lloguer i a la compra d’habitatge?
Som molt conscients del problema que suposa l’accés a l’habitatge a Formentera, per això s’han pres mesures valentes com destinar en la zonificació els nuclis tradicionalment residencials al lloguer per a tot l’any i establir un sostre de places turístiques. Ara és necessari crear una oficina integral de l’habitatge que gestioni una bossa d’habitatge, ofereixi assessorament legal, tramiti les ajudes al lloguer i ofereixi garanties als arrendadors. Exigirem al Govern balear la signatura d’un conveni per a poder fer realitat aquesta oficina i gestionar-la des del Consell. Per als joves i les persones especialment vulnerables, hem cedit un nou terreny al Govern balear per a la construcció de nous habitatges protegits. I tot això sense deixar de continuar lluitant perquè el govern autonòmic exerceixi les seves competències en habitatge i ho faci tenint en compte les singularitats i la triple insularitat de Formentera.
I en matèria de transport i mobilitat?
Aquest és un dels eixos importants del nostre model d’illa en el qual portem treballant des que començarem a governar en el 2007. D’una banda, en el tema de transport és molt important esmentar el decret de transport marítim, que ha de garantir la mobilitat dels residents i l’arribada dels nostres visitants amb unes freqüències mínimes i garantint la sostenibilitat que correspon en una travessia que creua un parc natural, a més de regular les excursions marítimes. La llei de transport marítim es va aprovar el 2010 i havia de desenvolupar el decret en sis mesos. Després de dos presidents socialistes i un del partit popular el Govern balear encara no ha aprovat el decret, amb el que segueix sense estar garantit el nostre dret de mobilitat en l’única opció que tenim per a sortir o arribar a l’illa. Per a solucionar aquest problema, és necessari tenir en compte l’interès general dels formenterers i formentereres, i no cedir a pressions de sectors econòmics que es beneficien en perjudici dels nostres drets i interessos. Pel que fa a mobilitat, continuem treballant en una mobilitat sostenible, l’augment de l’ús de vehicles zero emissions, la millora del transport públic, incentivar l’ús de la bicicleta augmentant les rutes verdes i unint els nuclis amb aquestes, la pacificació dels nuclis urbans i, sobretot, a través de la limitació de l’entrada de vehicles, garantir la sensació d’una illa tranquil·la i evitar la saturació.
Cal frenar o continuar apostant per l’arribada de turistes?
Cal continuar treballant en traslladar el nostre model d’illa i aconseguir un turisme de qualitat, respectuós amb el nostre entorn i la nostra identitat pròpia. Hem de treballar per a diversificar el producte i desestacionalitzar, perquè no hi hagi moments de pressió massa alta sobre el nostre territori i per a garantir la sensació de tranquil·litat que proposem als que ens visiten. No es tracta de frenar l’arribada de turistes sinó d’aconseguir que ens visitin en els mesos de temporada baixa. Per això s’ha establert un sostre de places que assegura la sostenibilitat i l’equilibri.