Segons dades del propi Govern a l’informe de la Qualitat de l’aire de les illes Balears 2018, la concentració de diòxid de nitrogen al port de la Savina en temporada baixa és molt superior al màxim permès, unes dades que són inacceptables en ple Parc Natural.
A Formentera és un clam la necessitat de posar ordre i optimitzar el nombre d’expedicions marítimes que transiten entre les Pitiüses. La sortida de nombroses barques a la mateixa hora implica un malbaratament irresponsable de combustible que sobrepassa els límits acceptables tant a nivell de contaminació com per raons mediambientals.
Aviat farà un any que Gent per Formentera lamentava públicament que el Govern posposàs per l’actual legislatura l’aprovació del decret de transport marítim. La desídia i falta de compromís amb les necessitats de Formentera fan que haguem de seguir exigint l’aprovació d’un decret vital per la connectivitat, la competitivitat i futur com a destí turístic, que hauria d’haver-se aprovat al 2011.
Aquesta regulació establint uns mínims per la connectivitat i uns màxims raonables, suposaria una passa endavant en la tan necessària regulació efectiva del nostre Parc Natural que tanta pressió i amenaces suporta. A més de la històrica preocupació per la qualitat de l’aigua i l’estat de conservació de les praderies de posidònia ara tenim estudis que demostren que també afecta la nostra qualitat de l’aire.
Formentera compta amb una llei de sostenibilitat mediambiental, perquè a Formentera tenim clar que d’ella depèn el futur de la nostra qualitat de vida i la dels que ens visiten, aquesta aposta valenta s’ha de complementar amb mesures coordinades per part de les administracions que gestionen el port de la Savina tendents a fer complir les normatives mediambientals d’aplicació que es vulneren al Parc Natural.
Denunciam un retard que les dades demostren està passant factura als recursos mediambientals de Formentera. Després de la sobreexplotació de l’estiu assistirem atònits com ningú defensa l’interès general i empreses cancel·len sense conseqüències totes les seves freqüències i desapareixen del horari les que fan possible la connexió amb els primers o darrers vols.
El decret de transport marítim ha de posar ordre, per garantir uns mínims i uns màxims en les expedicions, és una necessitat urgent que cal afrontar amb decisió i voluntat política, la nostra formació continuarà reclamant i treballant en tots els espais polítics on compta amb capacitat d’incidència.
Per Gent per Formentera (GXF)
Regular el trànsit marítim i alhora no mencionar el nombre de turistes (més de 1 milió), és un oxímoron. PER entendre’ns, es vol disminuir el nombre de vaixells però no el nombre de visitants? Que s’ha de fer, posar vaixells més grans? Estimats, heu de escollir d’una vegada entre sostenibilitat i PIB, si de veres es vol ser coherent. Però ja és una constant el postureig institucional al respecte