@Noudiari / L’àrea de Patrimoni Històric del Consell Insular d’Eivissa, atès que durant el 2018 es va realitzar una actualització del catàleg d’obres d’art del Consell Insular, per part de Susana Cardona, historiadora de l’Art, i Ester Ribas conservadora-restauradora, i ja en aquell moment es detectaren unes necessitats urgents de restauració d’algunes de les obres d’art que componen el fons patrimonial artístic del Consell Insular, ha impulsat un pla de millora de les condicions de conservació de tot el fons patrimonial artístic de la institució.
Com a punt de partida d’aquestes prioritats, marcades ja en aquell moment de revisió i actualització del catàleg del fons artístic com a urgents, s’ha portat a terme la restauració d’una obra pictòrica, de Marta Torres; i, s’està, en aquests moments, procedint a la restauració de les dos pintures de gran format de Will Faber, una d’ells exposada a Presidència, i l’altra a l’arxiu de reserva.
Will Faber (1901-1987), artista alemany, descobrí l’illa d’Eivissa l’any 1934, quedant-ne captivat, vivint molts anys a la nostra illa. La seva obra, en els primers temps de caire més figuratiu, acabà arribant a la pintura abstracta dels darrers anys, com en són exemple aquestes dues pintures. El Consell Insular encarregà a Will Faber la realització d’unes pintures a les parets del local on antigament hi havia les dependències de Benestar Social (menors).
Ara, fa uns vint-i-dos anys, i per tema d’obres i de remodelació del pis, les pintures realitzades per Will Faber, directament sobre la paret, s’hagueren de retirar. Fou un delicat procés per arribar a separar les pintures amb un gruix de varis centímetres de paret, quedant finalment separades, procés que ja en aquell moment va portar a terme la conservadora-restauradora, Nieves Peinado. A tal efecte es va adaptar el referit i el pintat, un cop ja separat i protegit, a un suport inert, fet a mida, adaptat en una complicada tasca de conservació, deixant de ser pintures mural, per passar a ser pintures de cavallet de gran format.
A pesar que aquella intervenció fou un èxit i es va aconseguir l’objectiu primordial de preservar les pintures, al cap de tots aquests anys, aquests dos panels -que es corresponen amb les dues parets en les quals va intervenir l’artista-, han sofert alguns deterioraments, degut principalment a la tècnica mixta emprada per Faber, en la qual trobam des de retolador i gouache a esmalt sintètic i carbonet, aplicat sobre la pintura plàstica d’aquells murs i el seu corresponent referit de guix.
La realització d’aquestes necessàries i urgents intervencions per al correcte manteniment i conservació de les obres i, revisió del fons patrimonial artístic general del Consell Insular, ascendeix a 4.123,40 €. I, en concret, aquesta intervenció preveu recuperar la correcta adhesió de les capes que formen l’obra pictòrica, fixant a continuació els pigments que es troben disgregats i aplicant una capa de protecció final a tot el conjunt, amb filtres ultraviolats per preservar el color.
Tot això seguint els dictats i preceptes de la restauració actual, que comprenen el respecte escrupolós per l’obra original, la mínima intervenció y la conservació preventiva com a principis bàsics. Aquesta intervenció està novament dirigida i portada a terme per la conservadora-restauradora Nieves Peinado, i es preveu que es pugui finalitzar la feina en un termini de quinze dies.