Des de l’APDE sabem i lluitem perquè totes les etapes educatives tinguin una mateixa consideració. Per això volem que totes les etapes educatives siguin igual d’importants. Aquesta crisi sanitària afecta de la mateixa manera als alumnes de les aules d’un institut que als d’una escola o d’una escoleta. Per aquesta raó volem fer algunes reflexions al respecte.
Malgrat que tant la Conselleria d’Educació com les diferents administracions (Consell, Ajuntament) se’ns ha dit infinitat de vegades que el primer cicle d’Educació Infantil té la mateixa importància que qualsevol altre cicle o etapa formativa, la gran pregunta és: per què amb aquesta crisi es tracta de manera diferent a uns professionals que a altres?
Les darreres hores hem assistit com la Conselleria d’Educació ha canviat les ordres de funcionament dels centres educatius de les Illes Balears mentre perduri la crisi sanitària a causa del COVID-19. Ha rectificat, entre altres decisions, que els equips directius no hauran d’assistir a centres si no és per un motiu extraordinari, i que el personal de neteja també romandrà a casa, entre d’altres.
Mentrestant, que està passant amb els centres de primer cicle d’Educació Infantil? Viuen diferents realitats segons l’administració que porti la gestió.
- Per una banda l’escoleta de Can Nebot, gestionada per la Conselleria, segueix les directrius d’aquesta.
- Les escoletes gestionades pel Consell Insular i dels ajuntaments de Sant Joan i VIla, el personal segueix fent les tasques que han acordat amb l’equip educatiu des de casa.
- Finalment estan les escoletes municipals amb gestió indirecta. Per una banda, tenim el cas de l’Ajuntament de Sant Josep, on tot l’equip educatiu fa torns perquè sempre hi hagi una persona en el centre i la direcció ha d’estar sempre localitzable i fent tasques des de casa. Per l’altra, estan els Ajuntaments de Sant Antoni i Santa Eulària, on els equips educatius estan vivint moments molts durs i de molta incertesa.
Aquest darrer exemple és ben preocupant. Ja hem sabut de dues escoletes de gestió indirecta d’aquests municipis que estan en una situació gens desitjada ni per les professionals que allí fan feina ni per l’educació en general. A totes dues (Can Coix de Sant Antoni i Menuts de Santa Eulària) ja se’ls ha anunciat per part de l’empresa un Expedient de Regulació d’Ocupació Temporal (ERTE). Ni les empreses ni els respectius ajuntaments han volgut assumir la despesa (inversió) econòmica que aquesta situació comporta.
Per això, des de l’APDE volem denunciar que aquesta situació és intolerable. Ens preocupa profundament la situació que estan vivint aquestes companyes i també la de la resta de les escoletes públiques gestionades per empreses privades.
Aquest fet no s’hauria de poder consentir. No es pot permetre que aquestes educadores perdin la seva feina i el seu sou en un moment com l’actual i amb les circumstàncies que tothom coneix. A més a més, no només ens preocupa la situació d’aquestes professionals, sinó també de totes les famílies que tenen escolaritzats els seus infants a aquests centres. Les professionals d’aquest cicle, igual que la resta, s’han organitzat per no deixar de banda aquestes famílies, preparant activitats per fer a casa, donant acompanyament i suport en tots aquells casos que sigui necessari. Què passarà ara amb les famílies d’aquests dos centres?
I amb les educadores que s’han quedat sense un sou més que necessari en aquests temps? Què pretenen els ajuntaments, deixar-les abandonades? O és que els professionals d’aquests centres han de seguir fent la seva feina sense cobrar per no sentir que deixen a les famílies a l’estacada? Què passarà amb el procés d’escolarització del curs 20-21 que està a punt d’iniciar-se si aquests centres no disposen d’una direcció que porti a terme tota aquesta gestió? Qui informarà a les famílies sobre aquest procés tan rellevant per ells?
Per aquests motius demanam:
- Que les diferents administracions (Ajuntaments, Consell i Conselleria) intervinguin per assegurar la continuïtat dels contractes de treball de les educadores a les diferents escoletes autoritzades per la Conselleria d’Educació, especialment aquelles de gestió pública.
- Que intervinguin des de ja en els dos casos que s’ha realitzat un ERTE i prenguin mesures per evitar que això mateix passi a la resta d’escoletes del mateix sector.
- O bé que s’avancin ajudes econòmiques a les empreses com a una de les solucions al no tancament de les escoletes.
Si l’etapa de 0-3 és tan important, necessitam moviments que així ho demostrin.
Per ADPE