El vicepresident del Govern balear i conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, Juan Pedro Yllanes, i el director general de Comerç, Miquel Piñol, han demanat aquest dimecres als representants d’ajuntaments, patronals del comerç i del Consell Insular d’Eivissa una col·laboració activa per a la presentació de propostes per als fons Next Generation 2022 dirigits al sector comercial, enfortir els sectors productius de les Pitiüses i «així seguir en la línia de la diversificació econòmica».
Així ho han fet en una reunió al Consell d’Eivissa a la que hi han assistit la consellera executiva del Departament de Promoció Econòmica i Empresarial i Cooperació Municipal, Maria Fajarnés Costa, del Consell Insular; la primera tinent d’alcalde i regidora de Comerç de Sant Josep de sa Talaia, Pilar Ribas; la secretària general de la Cambra d’Eivissa i Formentera, M. Dolores Tur; la primera tinent d’alcalde i regidora de Vies Públiques, Esports i Projectes Europeus de l’Ajuntament d’Eivissa, Elena López; la regidora de Comerç, Turisme i formació de l’Ajuntament d’Eivissa, Desirée Ruiz; el regidor de comerç de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu, Miquel Tur, i de PIMEEF comerç el seu president, José Javier Marí Noguera, i Vicente Tur Alonso.
El vicepresident Yllanes ha destacat que «ja a la convocatòria de 2021, les Illes Balears varen obtenir recursos dels fons NextGen per a la posada en marxa de tres projectes i cal destacar que tots ells procedeixen de l’illa d’Eivissa. Així, Santa Eulària des Riu es veurà beneficiada amb 900.000 euros dins la convocatòria “Mercats Sostenibles”, i tant Vila com Sant Josep de sa Talaia es beneficiaran amb prop de 200.000 euros cadascun per la convocatòria de comerços a zones turístiques».
Yllanes ha aprofitat per destacar la importància d’aquests fons per a caminar cap a un altre model: «Tenim una oportunitat històrica per enfortir els nostres sectors productius i impulsar la diversificació del model productiu, no només d’Eivissa, sinó de les Illes Balears. Per això, és vital que institucions i administracions sumem esforços per a la presentació de projectes atractius que puguin optar a aquests fons», ha declarat el vicepresident.
Per la seva banda, el director de Comerç, Miquel Piñol, ha apuntat que «en aquesta convocatòria, en el conjunt de les Illes vàrem assolir només un 1,25 % del pressupost total, per sota del nostre objectiu situat al voltant del 2,5 %, que és el que per població ens tocaria». Per aquesta raó, des del Govern, a través de la Direcció General de Comerç, asseguren que faran feina amb ajuntaments i consells insulars per presentar els millors projectes i madurar-los conjuntament.
Els projectes del 2021
Santa Eulària
Santa Eulària des Riu rebrà una partida de 900.000 euros per a la creació d’un centre comercial obert en el nucli urbà de Santa Eulària. La creació d’aquest centre comercial obert es durà a terme a través de sis grans blocs d’actuacions.
El primer bloc estarà centrat en accions de digitalització a través d’eines com l’ampliació de diferents funcions de la plataforma Shoppingriu, Som Comerç Eivissa, la creació d’un mapa de calor, la instal·lació de mupis digitals interactius, la virtualització de l’interior i aparadors dels comerços, la creació de l’aplicació de Shoppingriu i elaboració d’estratègies de comunicació. El segon bloc se centrarà en la creació de nous espais per als vianants, millora de l’accessibilitat, de la mobilitat i nous equipaments. A través d’accions de millora de l’accessibilitat, la mobilitat i l’adquisició de nous equipaments, s’incrementarà el nombre d’aparcaments a disposició del comerç en el qual, a més, s’instal·larà un sistema de gestió intel·ligent. Addicionalment es dotarà de mobiliari el Passatge Vapor Mallorca i l’accés a la parada d’autobús i des Mercat. Addicionalment, a través de la compra de casetes, s’homogeneïtzarà la imatge dels artesans del passeig de s’Alamera.
El tercer bloc, centrat en el comerç més sostenible, posarà el focus en l’adquisició d’un vehicle elèctric i la posada en valor del producte local. Així, s’incrementarà la competitivitat del sector primari com a font de creació de paquets de producte fresc i semielaborat. El quart bloc d’actuacions se centrarà en la millora de la logística dels productes. Així, mitjançant la furgoneta elèctrica es facilitarà una distribució més sostenible en tractar-se d’un vehicle elèctric i, a més, el fet de centralitzar la distribució fa que s’optimitzi la distribució.
Quant al cinquè bloc, estarà centrat en accions destinades a la sensibilització i formació. Es durà a terme un programa formatiu destinat a incrementar els coneixements dels propietaris i empleats dels establiments: comerç electrònic (e-commerce), tècniques de comercialització, idiomes, etc. Finalment, el sisè bloc cercarà la implantació d’una xarxa wifi per al Centre Comercial Obert.
Sant Josep
Amb relació al projecte de Sant Josep, cal apuntar que estarà centrat en la digitalització del comerç en zones turístiques del municipi. L’objectiu del projecte és impulsar el comerç turístic a través de la digitalització i reduir l’impacte de la COVID-19 en l’economia. Per a això, el projecte es centrarà en la creació d’una plataforma per a digitalitzar el comerç mitjançant la venda en línia i accions d’atracció dirigides als turistes i a la ciutadania, i en la instal·lació de tòtems tàctils de gran format en zones on hi hagi major concentració de turistes i pantalles tàctils adaptades al mobiliari urbà en llocs menys concorreguts. Es procurarà sensibilitzar al comerç de la necessitat de digitalitzar-se i apostar per la sostenibilitat, amb acompanyament continu tant de manera presencial com en línia perquè els comerços actualitzin els seus continguts, duguin a terme estratègies d’atracció per mitjà d’ofertes, creïn contingut de valor en el seu microlloc web i aprenguin a utilitzar les xarxes socials per atreure clients a la seva botiga amb estratègies de màrqueting digital. Segons exposa el Govern, aquest és el punt més important per aconseguir la sostenibilitat de la plataforma en el temps.
Eivissa
Quant al projecte de Vila, es farà una transformació digital dels comerços turístics de Figueretes a Platja d’en Bossa. Aquesta convocatòria d’ajuts s’estructura al voltant de quatre eixos: «inversions en vies públiques, transició digital, transició verda i formació en idiomes». Es pretén actuar sobre la transformació digital impulsant que les empreses de les zones turístiques «abracin la transició digital com una oportunitat de creixement, de millora de la proposta de valor i com un instrument de millora de l’eficàcia i eficiència dels processos de prestació del servei», explica el Govern.