El vicepresident primer i conseller d’Infraestructures Viàries, Mariano Juan, i el vicepresident segon i conseller de Transports del Consell Insular d’Eivissa, Javier Torres, han presentat aquest dimarts un Pla d’adequació de parades d’autobús que implicarà una inversió superior a 6,2 milions d’euros en millores de les infraestructures del transport públic, com la creació i renovació de marquesines i dotació dels elements de seguretat viària necessaris. A més, els vicepresidents han exigit, una vegada més, al Govern central que firmi un nou conveni de Carreteres per finançar els projectes viaris previstos pels pròxims 15 anys per valor de 100 milions d’euros i que suposaran adequar les infraestructures del transport públic de l’illa.
Aquest projecte tan essencial per millorar les instal·lacions del transport públic de les carreteres insulars es basarà en les conclusions de l’informe ‘Proposta d’estratègia de inversió per adequar les parades d’autobús de la xarxa de carreteres d’Eivissa’, encarregat pel Departament de Transports a l’empresa Gradual Ingenieros. L’estudi ha identificat 691 parades d’autobús, de les que 340 són titularitat del Consell.
«Des del Departament de Transports vam encarregar aquest estudi per tenir una diagnosi objectiva de l’estat de les parades d’autobús d’Eivissa i així conèixer quines són les principals mancances en aquesta matèria a l’illa. Amb aquest document, el Departament d’Infraestructures Viàries podrà planificar els seues projectes tenint en compte les actuacions necessàries per millorar les infraestructures del transport públic», ha explicat Torres.
«Amb aquest Pla integral, canviam la manera de treballar del Consell d’Eivissa: fins aquest moment ens hem limitat a aprofitar les obres de les carreteres per a millorar les marquesines, ara s’adequaran les infraestructures en si mateixes, per a dotar l’illa de les parades d’autobús que Eivissa mereix», ha explicat el vicepresident Mariano Juan.
Quant a les prioritats d’actuació, a partir de l’anàlisi dels elements que garanteixen la seguretat viària (la visibilitat, il·luminació, accès peatonal a la parada, protecció peatonal, senyalització vertical, visibilitat, apartadero i marquesines) s’han extret les següents conclusions:
· A 46 parades d’autobús (13,53%) no és necessària cap actuació relevant.
· A 165 parades d’autobús (48,53%) són necessàries millores puntuals.
· 129 parades d’autobús (37,94%) es requereixen actuacions integrals.
Respecte a les zones d’actuació identificades, caldrien millores al Tram de l’EI-300 / EI-200 fins Santa Eulària, a l’EI-700, a l’EI-200 Santa Eulària – St. Carles, a l’EI-100, a l’EI-631, al tram St. Miquel – Port Sant Miquel, a l’EI-400, a l’EI-300 Sant Joan – Portinatx i, per últim, a l’EI-321 Sant Joan – Cala de Sant Vicent.
Tenint en compte els resultats dels indicadors de seguretat mencionats anteriorment, els consellers han destacat algunes dades:
· El 85% de les parades presenten una visibilitat adequada.
· El 80,29% té algun tipus d’accès peatonal definit. Per exemple, totes les parades de les carreteres EI-10, EI-541, EI-600, EI-631 i EI-900 compten amb un accès definit pels peatons.
· El 39,12% de les carreteres compten amb il·luminació pels usuaris del transport públic. De fet, les carreteres EI-10, EI-600 i EI-800 tenen il·luminació a totes les parades.
· El 51,18% de carreteres compta amb protecció adequada per als vianants. En aquest sentit, destaquen l’EI-600, l’EI-300, l’EI-400, l’EI-700 i l’EI-800.
· Un 43,24% de parades disposen de senyalització vertical homologada. Torna a destacar en aquest aspecte l’EI-600 perquè totes les parades disposen de senyals verticals. Aquest percentatge és inferior en el cas de la senyalització horitzontal, amb el 37,35% d’aquests tipus de senyals.
· El 65,69 %, 223 parades, compten amb apartador,però un total de 117 parades no disposen d’aquest element de seguretat.
· Hi ha marquesines al 42% de les parades d’autobús.
Per portar a terme totes aquestes actuacions de millora de les parades d’autobús a la xarxa viària insular, la inversió econòmica prevista en cadascuna de les carreteres seria la següent:
Les actuacions amb una despesa econòmica més elevada, amb 924.151.45 euros, s’executarien a l’EI-200, on amb 38 parades es troba l’11,18% del total de les 340 insulars. La segona inversió més important, de 872.751,19 euros es faria a l’EI-700, la carretera que connecta Sant Josep amb Sant Antoni.
«L’ambiciós projecte de l’EI-700 que ja vam presentartambécontempla parades d’autobús més segures i còmodes. Si el Govern central es comprometa signar quant abans aquest conveni de carreteres, el Consell d’Eivissa podria avançar els diners, executar les obres i millorar les infraestructures del transport públic», ha conclòs Juan.
Així mateix, el vicepresident ha convidat els ajuntaments a «sumar-se a aquesta transformació» explicant què «el Consell d’Eivissa els ha facilitat un llistat de quines parades són de competència insular i quines municipal» i recordant què «aquesta legislatura el Consell d’Eivissa ha posat dalt la taula dels ajuntaments una quantitat de diners sense precedents, 2,5 milions d’euros, en el marc del Pla5 d’inversions municipals, que poden destinar, en part, a aquesta millora tan necessària».