La Mesa Sectorial d’Educació de les Illes ha tractat aquest matí l’esborrany dels nous currículums d’educació infantil i primària. En el decurs de la reunió, el director general de Planificació, Ordenació i Centres del Govern, Antoni Morante, ha fet un repàs del procés d’elaboració dels nous currículums i ha explicat que el procés de tramitació encara està obert, però que ja s’han incorporat algunes al·legacions. De fet, avui també s’han fet aportacions per part dels sindicats i ara s’estudiaran.
Actualment, la Conselleria d’Educació i Formació Professional ja ha publicat tots els esborranys de currículums des d’infantil a batxillerat. Cal recordar que aquesta normativa es deriva de l’aplicació de la LOMLOE (nova llei educativa estatal), que estableix que el pròxim curs 2022/23 s’han d’iniciar els nous currículums a l’educació infantil i en els cursos senars de l’educació primària, ESO, batxillerat i cicles formatius de grau bàsic.
Morante ha destacat el tarannà dels sindicats a la Mesa, «que han valorat positivament els objectius d’aquest canvi curricular i la necessitat de fer-lo per modernitzar el sistema educatiu, en la línia dels països del nostre entorn i amb les recomanacions de la UNESCO i de l’ONU», assenyala el Govern en un comunicat de premsa d’aquest dimarts.
Els sindicats han insistit en la urgència dels terminis d’aplicació. En aquest sentit, el director general ha explicat que «ho reconeixem i ve derivat del calendari d’aplicació de la LOMLOE, però també hem presentat una proposta de flexibilització dels terminis i de les tasques que han de fer els centres atenent a això, a més de posar en marxa un pla de formació del professorat que en aquests moments està previst d’aquí al mes de juny per més de 1400 professors i que s’allargarà durant tot el curs». Per altra banda, la Conselleria ha estat elaborant materials curriculars que possiblement es podran presentar abans de final de mes per facilitar l’adaptació als centres.
Per a Morante «aquests currículums suposen una oportunitat pels centres de fer un ensenyament molt més personalitzat i molt més adaptat a les necessitats dels alumnes que, evidentment, requerirà un esforç en què l’alumnat i el professorat tendran el suport i acompanyament també de la Inspecció educativa. Hem volgut donar un missatge de tranquil·litat i que els centres i els professors no s’estressin perquè això ho faran amb acompanyament, de manera progressiva i flexible al llarg del curs que ve».
Finalment, Morante ha respost a la petició dels sindicats d’atendre la singularitat de la llengua catalana en els currículums de les Illes i ha insistit a dir que la tramitació no ha acabat i «ja s’han incorporat algunes especificacions referides tant a la llengua catalana com a la realitat pròpia de les Illes Balears i ho continuarem fent d’aquí fins al final de la tramitació dels currículums».
Diputat de Formentera defensa els plans educatius
D’altra banda, el diputat socialista per Formentera, Antonio J. Sanz, ha fet una defensa de la LOMLOE a la tribuna del Ple del Parlament durant la PNL sobre Educació proposada pel PP que demanava d’ajornar la implantació dels currículums de la nova llei.
El diputat per Formentera ha argumentat que el canvi de currículums és necessari per «adaptar-nos als nivells educatius dels països del nostre entorn». En aquesta línia, Antonio J. Sanz ha posat en relleu que la nova llei suposarà un canvi de paradigma per a la formació de les generacions futures, ja que «contempla els drets de la infància, la igualtat de gènere i la coeducació, així com la inclusió social», tal com ha recollit el seu equip en una nota de premsa al respecte.
«Els sistemes de valoració que se suggereixen són com els de països com Dinamarca o Alemanya», ha assegurat Sanz, qui ha incidit també que es podran agrupar matèries i projectes, «la qual cosa ajuda a fer que els alumnes puguin veure l’aplicació i efectivitat real de les competències formatives que van adquirint».
A més, Sanz ha insistit a dir que la redacció dels currículums ha comptat amb la participació la comunitat educativa, i que el que es planteja per part del Grup Popular «és aturar la posada en marxa dels nous currículums».
Finalment, ha asseverat que «els canvis que proposen els currículums són necessaris perquè la igualtat de gènere i la inclusió siguin efectives per a la societat del futur».