El Ayuntamiento de Sant Josep pide disculpas a vecinos y comerciantes por los inconvenientes que haya podido causar la habilitación de un carril bici y la eliminación de un carril de salida en la avenida Vicent Serra de Sant Jordi desde la tarde de este martes, pero recuerda que habilitar la vía para bicis «fue una demanda recogida en un pleno infantil y juvenil» y que se expuso en cartelería en diferentes lugares públicos del pueblo como colegios, oficinas municipales y biblioteca pública.
Relatan que el carril bici ya se está usando, a pesar de que todavía se están pintando estos días, y que es una vieja reivindicación de la parroquia que quiere así mejorar la movilidad sostenible por la zona.
Se llegó incluso a votar el proyecto en los presupuestos participativos y obtuvo un 80% de aprobación sobre un millar de votos, aseguran.
«Entendemos que los cambios siempre cuestan un poco al principio pero esto forma parte de una apuesta por una movilidad más sostenible que es una demanda de los propios vecinos», explican fuentes municipales.
Admiten que diferentes retrasos en el inicio de esta actuación por mala meteorología «han podido afectar a la coordinación y a la comunicación de esta intervención».
Avanzan, además, que está planificado habilitar más carriles bici por el pueblo, especialmente en todo el circuito de zonas escolares.
Buena parte del vecindario y negocios de la zona manifestaban hoy a Noudiari su malestar porque no se comunicó ayer el cambio y porque la falta de información está provocando que decenas de conductores circulen en dirección prohibida y sin presencia de agentes de la policía regulando el tráfico o informando en ningún momento.
En septiembre de 2021, el Consistorio recuerda que hizo pública la medida mediante un comunicado que decía:
L’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia promou la delimitació d’un carril bici que
permetrà circular entre la zona escolar i esportiva de Can Guerxo i el centre de Sant Jordi,
el que de fet permet comunicar les escoles de Can Guerxo, CC Mare de Déu de les Neus
i el CEIP Sant Jordi, passant per la plaça del poble.
Aquesta és una demanda sorgida delsrepresentats escolars al plenari municipal infantil i juvenil.
El projecte, que és la primera
fase de la implantació d’una xarxa de carrils bici a Sant Jordi, s’exposa aquests dies als
centres públics pels què transcorrerà el nou vial per a bicis i a les Oficines Municipals de
Sant Jordi, on també s’ha disposat una urna per tal que els vesins i vesines, especialment
els més petits, opinin sobre aquesta actuació.
La construcció del carril bici, que surt de la zona esportiva de Can Guerxo pel carrer de la
Mèrlera i es desvia al carrer Vicent Serra cap al CEIP Sant Jordi, tendrà una durada de
cinc setmanes amb un cost que no arriba als 40.000 euros.
«Hi ha accions que amb un pressupost molt baix representen un gran canvi, com aquest
cas, perquè el vial per a ciclistes suposarà un punt d’inflexió en la mobilitat urbana de Sant
Jordi», ha dit el regidor d’Obres Públiques, Pere Ribas, que està convençut que el nou
carril farà augmentar el nombre d’usuaris de les dues rodes al poble, «tant entre els petits
com entre la població general de Sant Jordi».
«Volem animar a desplaçar-se als centres escolars del municipi amb bici, que és una
manera més sostenible, ràpida i segura. La bicicleta ens ajuda a descongestionar les
arribades i sortides de les escoles», ha dit Ribas, «per això treballem per estendre els
carrils bici arreu del municipi».
L’actuació s’adapta a l’ample disponible segons el tram del carrer Vicent Serra. La calçada
de la major part del traçat (1.120 metres del total de l’àmbit d’actuació) té actualment sis
metres d’amplària, suficient perquè la puguin compartir el trànsit rodat i el de bicicletes. el
fet que permet que el compartir espai amb el trànsit de vehicles -que només circularan en
un sentit-, separats de manera adequada amb elements de protecció i senyalització
horitzontal.
Al tram final del carre Vicent Serra, des de la plaça del poble i fins al CEIP Sant Jordi, la
via perd part de l’amplada i no es pot mantenir el carril bici separat en els últims 170
metres del recorregut. Per això els redactors proposen que els dos trànsits comparteixin el
carril de circulació, amb preferència per les bicicletes i senyalització horitzontal
informativa.
La segona fase de la construcció d’una xarxa de carrils bici a Sant Jordi projectarà la seva
extensió fins a la zona de Can Raspalls, amb diversos centres educatius i assistencials, i
la seva comunicació amb el municipi d’Eivissa, ja projectada. Aquesta intervenció forma
part del programa Respira Sant Josep, en el que es desenvolupen les diverses iniciatives
orientades a promoure la mobilitat sostenible al municipi.