Gent per Formentera ha criticat durament, a través d’un comunicat de premsa d’aquest dijous, que el Govern balear hagi renunciat a reduir les freqüències entre Eivissa i Formentera. A més, han assenyalat que s’han assabentat d’aquesta postura pels mitjans de comunicació: «Aquests dies ens hem assabentat per la premsa de la negativa del Govern a incorporar les principals al·legacions presentades des del Consell Insular de Formentera a l’esborrany de decret d’ordenació del transport marítim.
El partit formenterenc subratlla que aquesta reducció de freqüències ha estat «llargament reivindicada per una àmplia majoria social de l’illa».
«La regulació de freqüències d’acord amb criteris de garantia de servei públic i sostenibilitat ambiental és un dels eixos programàtics cabdals de Gent per Formentera, i així ho reflecteix el pacte que el 2019 vàrem subscriure amb el Partit Socialista de Formentera. Es tracta d’una notícia que deixa palès el fet que el Govern no escolta les reivindicacions que es fan des de fa dotze anys amb relació a la necessitat de protegir el nostre entorn marítim, alhora que no exerceix les seves competències ni atén els seus compromisos respecte d’aquesta qüestió que és cabdal per la nostra illa», lamenta la formació de la pitiüsa menor en el comunicat de premsa.
En aquest text també es recorda que actualment hi ha quasi cent cinquanta freqüències de línia regular i que les embarcacions d’excursions continuen fent cua per entrar al port o «per portar gent a Espalmador de manera il·legal». «Els fondejos continuen sense una regulació efectiva i, un any més, es multiplica la seva presència a les nostres costes, creant greus problemes com la contaminació de les nostres aigües, buidant les sentines o fondejant damunt posidònia», afegeixen des de Gent per Formentera.
La pressió que genera aquesta situació sobre el medi ambient és «del tot insostenible», denuncien, i «el Govern, tot i que compta amb dades d’elaboració pròpies que ho acrediten, està passant per alt el fet que l’any 2019 va aprovar la llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica, així com la Declaració d’emergència climàtica, fets que l’obliguen sense cap mena d’excusa a prendre mesures contundents especialment en l’àmbit de les àrees marines protegides, com és el cas».
En aquest sentit, el partit també ha fet referència al paper de les institucions: «Des del Govern balear i les seves àrees directament implicades, com són la Conselleria de Mobilitat i la de Medi Ambient, així com Autoritat Portuària i Demarcació de Cotes, es troben sempre noves excuses per traslladar la responsabilitat dels uns als altres, i el cert és que atenen més les demandes del «lobby» d’empreses nàutiques que les demandes de la ciutadania i els seus legítims representants».
Des de Gent per Formentera lamenten el que anomenen «manca de voluntat política per trobar solucions a aquest greu problema».
«Com a partit insularista, continuarem donant passes i treballant en noves propostes, com ara l’impuls a una nova llei de transport marítim ambiciosa, que vetlli per un major reconeixement dels drets dels passatgers i també per l’ampliació de les restriccions aplicables al trànsit en aquesta línia, amb la vista posada al compliment dels objectius 2030 i l’Agenda de desenvolupament sostenible», agrega el comunicat.
«Així mateix, hem convocat d’urgència la comissió de seguiment del pacte al Consell, on abordarem aquest tema per tractar-se d’un dels eixos programàtics principals de l’acord entre les formacions signants, amb la voluntat d’impulsar i acordar accions que promoguin una rectificació urgent per part del Govern de les Illes Balears i de la presidenta Francina Armengol», conclou el text.