Des de l’entitat ecologista Amics de la Terra Eivissa han lamentat recentment que les accions mediambientals portades a terme fins ara per part de les institucions són mesures puntuals i poc efectives, ja que, assenyalen, no suposen un perill real per al model de mobilitat i urbanístic actual. L’organització ho ha expressat mitjançant un comunicat de premsa d’aquest dimecres i fent al·lusió a la Setmana Europea de la Mobilitat que se celebra aquests dies, a la que ells prefereixen referir-se com «setmana de la mobilitat insostenible».
«Any rere any, les administracions d’Eivissa participen en la Setmana Europea de la Mobilitat, oferint activitats lúdiques i algun petit debat, sense afrontar el problema de fons i impulsar canvis substancials», denuncien des d’Amics de la Terra. De fet, recorden que la celebració d’aquesta setmana especial va ser concebuda en els seus inicis com a moment per cercar maneres de promoure la mobilitat sostenible a les ciutats, «posant de manifest l’injust repartiment de l’espai, del temps i de les prerrogatives que en elles té lloc en favor del cotxe». «Però vist que, després dels anys i de repetides activitats puntuals per part de les administracions, tot continua igual, potser tocaria preguntar-nos sobre el model que ens ha portat fins aquí«, afegeix el comunicat.
Ambició per a un canvi real
Amics de la Terra matisa que per part de les institucions veuen «algunes petites millores», com la construcció de més carrils bici o la inclusió d’algunes millores en el servei de transport públic, però afegeix que a curt i mitjà termini «hauríem de ser més ambiciosos», sobretot per «tot el temps perdut» i la «poca incidència» de les accions puntuals.
En aquest sentit, apunten que a Eivissa continua sense existir una alternativa real al cotxe privat: «El servei de transport públic ha millorat una mica, però els canvis han de ser més valents, perquè necessiten una profunda revisió des de tots els nivells».
Model de carreteres
El comunicat també fa al·lusió al model de carreteres que s’ha anat impulsant a Eivissa des de fa anys: «La política actual, lluny de millorar ha anat a pitjor, cosa que té la seua lògica, quan l’aposta que s’ha fet durant els anys només ha estat ampliar i fer més carreteres o ampliar-les, més asfalt, més cotxes, més embussos i més pressió automobilística al llarg de tot l’any».
«El model actual necessita i depèn del vehicle privat, ho demostra la intensitat i quantitat de trànsit de vehicles a les nostres carreteres, als principals nuclis de població, platges o mercadets. Depenem quasi al 100% dels combustibles fòssils, que després de massa anys es comencen a qüestionar, degut, entre altres motius, als efectes d’un clima desbocat que ens comença a amenaçar, una alçada dels preus, el seu esgotament, i altres factors que fan trontollar les bases que fins ara pensàvem assegurades», agrega el text.
Així, l’entitat ecologista, que agraeix que hi hagi més carrils bici, defensa que no és una mesura, ni mol manco, suficient. Com tampoc ho és, diuen, substituir els cotxes contaminants pels elèctrics: «Hem de poder cobrir les nostres necessitats diàries sense dependre del cotxe. Volem tornar a viure en una ciutat que no estigui contaminada amb gasos de combustió, tranquil·la i segura, on els joves puguin jugar al carrer i les persones caminar amb tranquil·litat».
Per tot això, des de l’organització reivindiquen un ampli debat que qüestioni el model actual, que impulsi noves idees i maneres de fer, un pla de mobilitat «ambiciós i efectiu», canvis en l’urbanisme, una millora en el transport públic implementant més freqüències i parades adients, unes xarxes de carrils bici efectives, connectades i segures, i donar més prioritat als vianants.
En definitiva, reclamen «un pla que qüestioni el model de creixement actual i la capacitat de càrrega de l’illa, amb formes alternatives i justes per a tota la societat, que no discrimini, i en certa manera ho posi més difícil a formes insolidàries, ostentoses i contaminants de transport privat«. «Hem de buscar solucions i alternatives entre tots. No hem d’inventar res. De fet, la mateixa llei Balear ja inclou i exigeix molts dels canvis necessaris per a aquesta transició a una mobilitat verdaderament sostenible. Només és qüestió de començar a aplicar la nostra pròpia legislació, de mirar quin futur volem i aplicar un pla de mobilitat a escala insular i començar a introduir mesures i solucions, a més d’adaptar les normatives i planejaments urbanístics».
Amics de la Terra remarca que l’aplicació d’un nou plau és fonamental per reconduir la situació climàtica, reduir la dependència dels carburants contaminats i millorar la qualitat de vida dels ciutadans i de la «tan maltractada» illa d’Eivissa.