El vicepresident segon i conseller de Transports del Consell d’Eivissa, Javier Torres, s’ha reunit aquest dijous amb representants del sector hoteler i del taxi per explicar els detalls de la regulació del transport privat complementari de viatgers i el protocol d’actuació del servei d’Inspecció, que ha estat remès a les empreses interessades. Tal com ha detallat la institució insular en una nota de premsa, a la reunió han participat també el director insular de Vehicles de Mobilitat Personal i ITV, Alberto González, inspectores de transports i representants de la Fehif (Federació Empresarial Hotelera d’Eivissa i Formentera), CAEB (Confederació d’Associacions Empresarials de Balears), Cambra de Comerç, Pimeef (Petita i Mitjana Empresa d’Eivissa i Formentera), Fitie (Federació Insular del Taxi de l’Illa d’Eivissa i Formentera) i FEBT (Federació Empresarial Balear de Transports).
El transport privat complementari el poden realitzar empreses o entitats amb una activitat principal molt diferenciada del transport, com a complement necessari, convenient i adequat al correcte desenvolupament de la seva activitat principal, amb origen o destinació en establiments de l’empresa. «Per exemple, quan un hotel ofereix als seus clients portar-los a l’aeroport, aquesta activitat està permesa sempre i quan es compleixin una sèrie de requisits. Si no, es pot incórrer en una infracció en matèria de Transports i la sanció implica el pagament de 4.001 euros i la immobilització del vehicle pel Consell Insular d’Eivissa)», ha manifestat Torres.
En concret, les condicions que s’han de complir per oferir el servei de transport privat complementari de viatgers són: l’empresa ha de ser titular del vehicle, ha d’existir una relació laboral entre el conductor i l’entitat propietària del vehicle, el transport no podrà ser contractat ni facturat de forma independent i l’origen o la destinació del trajecte ha de ser un establiment de l’empresa titular del vehicle on realitza la seva activitat principal o en una sucursal d’aquesta. «Aquests requisits són indispensables per oferir legalment aquest servei complementari i evitar denúncies», ha manifestat el vicepresident segon i conseller insular de Transports.
A la reunió, Torres també ha recordat al sector hoteler que la institució insular està a la seva disposició per aclarir tots els dubtes sobre la normativa estatal de transports. «Aquesta qüestió ha creat confusió entre els hotelers i per això hem decidit convocar aquesta reunió per respondre a totes les preguntes plantejades i donar a conèixer el nostre protocol d’actuació, que també es penjarà a l’apartat de Transports de la pàgina web del Consell Insular d’Eivissa (www.conselldeivissa.es)», ha assegurat Torres.
Falta de conductors amb l’acreditació obligatòria
Després de detallar la regulació del transport privat complementari de viatgers, els representants de la Fehif, CAEB, Cambra de Comerç, Pimeef, Fitie i FEBT i el vicepresident segon i conseller insular de Transports han comentat la problemàtica originada per la falta de conductors a l’illa. «Com ja vam advertir a l’inici de la temporada, el sector del transport ha tingut moltes dificultats per contractar xofers amb l’acreditació i capacitació professional obligatòria. El sector del taxi, el de transport de mercaderies i discrecional i, sobretot el transport públic s’han vist afectats. De fet, el servei d’autobús l’hauríem incrementat amb més expedicions i freqüències si s’hagués pogut contractar a més personal», ha recordat Torres, tal com ha recollit la nota de premsa.
Exceptuar Eivissa de l’ús del tacògraf
Per acabar, s’ha abordat el tema del tacògraf i el vicepresident segon i conseller de Transports ha recordat la reunió telemàtica que va mantenir el passat mes d’abril amb representants del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i del Consell de Menorca per reiterar la petició d’exceptuar l’illa d’Eivissa de l’ús del tacògraf: «Es tracta d’una reivindicació històrica del sector a les illes d’Eivissa i Menorca, donat que l’extensió territorial d’ambdues permet l’aplicació de la normativa europea que suposa una excepció a l’ús del tacògraf en el transport per carretera a illes de menys de 2.300 km²».
De fet, el Consell Insular d’Eivissa també va aprovar per unanimitat una moció per instar el Ministeri a exceptuar a l’illa d’Eivissa de les mesures de control sobre el temps de conducció, les pauses i els períodes de descans per als conductors dedicats al transport per carretera de mercaderies i viatgers. «Lamentem que des del Govern balear no s’hagi fet la pressió necessària al Govern d’Espanya per impulsar un canvi normatiu molt necessari a les nostres illes», ha conclòs Torres.