A les Illes Balears i Pitiüses ha començat un curs escolar amb poca normalitat. Entrem a una segona setmana de curs protagonitzada per una vaga indefinida de docents, a la que la majoria de famílies de totes les Illes els hi dóna suport. Fins i tot semblava que a finals de setmana passada el PP d’Eivissa i Formentera, amb una clara vocació de negociació, s’obria a famílies i docents per fer de mitjancer amb el Govern, amb el Govern de Bauzá (z i accent tancat) que manté un odi acèrrim a la llengua dels nostres avantpassats. La llengua, agradi a uns i a altres no, és la catalana, i les parles diferents, en el cas de les Illes el mallorquí, el menorquí, l’eivissenc i el formenterer. Cada una d’elles amb les seves enriquidores variants dialectals.
Però com ja sabem tots, el President Bauzá (z i accent tancat) no vol sentir a parlar de llengua catalana. En aquest sentit, el curs passat ja va fer un intent perquè les famílies escollissin com a llengua vehicular el castellà, però com la majoria de pares i mares de les Illes són assenyats varen escollir la llengua catalana com a vehicular. Com així no se’n van sortir, a corre-cuita van treure’s de la màniga un Decret de Tractament Integrat de les Llengües (el TIL), que el TSJIB, de manera molt encertada, ha decidit suspendre de manera cautelar. Més a corre-cuita, o no, fan un Decret Llei que obliga a la seva implementació i demà toca votar (o ratificar) al Parlament de les Illes Balears aquest TIL d’imposició. Els diputats i diputades del PP votaran com una sola veu –la seva, que els hi dóna la majoria absoluta del 27% de la població que els va votar- a favor d’aquest Decret.
Si la veu assenyada de les Universitats i dels seus doctors i catedràtics, la de les Illes Balears, la de la Autònoma de Barcelona, no ha fet entrar en raó als polítics del PP poc els farà canviar d’opinió les meves paraules, però per intentar-ho que no quedi.
El model de normalització lingüística en català no és la causa del fracàs escolar a les Illes, el fracàs escolar té una única causa: la no inversió monetària en temes d’Educació (des del sou dels docents i el seu reconeixement, passant per la formació contínua, per la no adaptació a la societat del coneixement, etc. ). En definitiva, tot es resumeix en abocar diners a l’educació.
Així doncs, el TIL necessita temps i diners, molt de temps i molts diners. Necessita temps per avaluar si el model serà l’encertat. Han pensat en fer proves pilot?. En implantar-ho en alguns centres on hi hagi professorat preparat? En utilitzar la Universitat com a font de coneixement de la didàctica? En copiar d’altres projectes on es comencen a observar resultats? Saben quant de temps necessita un docent per aprendre anglès i tenir la competència per ensenyar una matèria? Em sembla que no.
I diners? Ha augmentat la partida pressupostaria aquest any per formació contínua? Per tenir auxiliars lingüístics a les aules? Per fer desdoblaments? Per tenir aules de reforç? Em sembla que no.
Rectificar és de savis i aturar el TIL seria d’una saviesa incommensurable. Els diputats i diputades del PP d’Eivissa i Formentera ho teniu a les vostres mans. Podeu ser valents i valentes i demostrar la vostra saviesa.
Mariela Marí Ramón
@marielaeivissa
No crec que sigui odi al català el que té aquest home. Només s´ aprofita de la ignorància ben feta per part d´ ells de les nostres arrels que tenen els que han crescut durant l’època anterior i de la creença de que el català no és una llengua amb tota regla com és l’espanyol o altra. S’aprofita d’això per treure vots i ja està. Si tothom estudiàs la història de les Illes, una altra cosa passaria… Per això estam els docents per evitar que la ignorància no deixi que el poble es deixi dominar… I per favor, això no és fer política, és donar a conèixer els nostres orígens i la nostra identitat… Això no vol dir, no conèixer altres idiomes. El que sí s’ha de fer és donar temps per aprende’ls bé.