Aquesta és una prestació encaminada a facilitar el desenvolupament i el manteniment de l’autonomia personal, prevenir o retardar el deteriorament individual i contribuir a la integració de les persones en el seu entorn habitual. Per a realitzar aquesta feina, l’àrea de Benestar Social del Consell Insular de Formentera compta amb un personal especialitzat per al Servei d’ajuda a Domicili, format per una treballadora social -la coordinadora del servei- i quatre treballadores familiars.
El servei d’ajuda ha prestat, dins els tres primers trimestres de l’any 2012, un total de 1.932 hores a 27 domicilis de l’illa. Cal tenir en compte que a cada domicili pot existir més d’un usuari que rep un mínim d’atenció d’una hora a la setmana i fins un màxim de cinc hores setmanals, per part d’una o dues treballadores familiars.
Les feien que realitzen els treballadors abarquen un espectre molt ampli, i poden incloure la higiene personal de les persones ateses, el control d’aliments i la planificació de menús, el seguiment de tractaments mèdics, la formació d’hàbits convivencials i el suport a la integració i socialització, entre d’altres.
Dels 27 casos atesos durant l’any 2012, el perfil de les persones usuàries han estat dones majoritàriament, un 55 %, a diferència del 33 % dels homes, i ja en menor grau l’assistència a nuclis familiars, que ha estat d’un 12 %. Dels atesos, la majoria es tractava de persones grans (69 %), mentre que la resta es divideix en persones amb trastorn mental (15%), famílies desesctructurades (12 %) i persones amb discapacitat (4%).
Per sol·licitar el Servei d’ajuda a Domicili, la persona usuària s’ha d’adreçar a l’àrea de Benestar Social i demanar cita amb la Treballadora Social, que valorarà el cas amb una entrevista, i si es considera necessari amb una visita domiciliària, a més d’aportar tota la documentació corresponent. Depenent de la situació socioeconòmica del nucli familiar, existeix un barem que determinarà si el servei serà gratuït o bé n’ha de pagar un cert percentatge.