En el preàmbul de la LOMLOE s’identifica la direcció dels centres educatius com un factor clau per a la qualitat del sistema educatiu i s’aposta per un model de direcció professional en línia amb les recomanacions europees sobre aquesta figura. Una professionalització que entenem no com un grup tancat, no com un cos, sinó com el trànsit de la docència a una direcció escolar eficaç expressada per mitjà de les habilitats, actituds i pràctiques específiques que es requereixen. Tot per tenir persones ben formades, preparades i, com no, reconegudes, per assumir unes funcions directives que són clarament diferents del que suposa les funcions d’un docent.
La funció directiva, tal com diu la pròpia LOMLOE, ha de ser estimulant i motivadora, de manera que els docents més idonis s’animin a assumir aquesta responsabilitat. De forma evident, se’ns demostra que és una prioritat del sistema educatiu comptar amb direccions de qualitat als centres.
En aquest sentit, la Conselleria d’Educació de les Illes Balears, el maig de 2021, va considerar que per a una millor, més focalitzada, i més eficient gestió del que suposa assumir la funció directiva, necessàriament s’havia de crear un centre específic. I d’aquesta adient consideració es va posar en marxa, de forma molt encertada, el CFIRDE, el Centre de Formació, Innovació i Recerca per a l’exercici de la Direcció Escolar.
Aquesta mesura fou aplaudida per part de totes les direccions escolars representades en les associacions de direccions escolars de les Illes Balears. No oblidem que ningú millor que les persones que ocupen actualment les direccions dels centres educatius per valorar les necessitats per accedir a aquests llocs de tan alta responsabilitat, llocs de lideratge per fer avançar el seus centres i assolir els majors èxits del seu alumnat.
Efectivament, l’alumnat, els nostres fills i filles, és el centre, la raó de ser, i on pivota la feina a dur a terme per les direccions escolars. Aquestes, sens dubte, han d’estar el millor formades possible i, per tant, es fa difícil entendre estar en contra d’un centre específic com el CFIRDE per preparar als docents amb ganes i que esdevinguin els millors professionals en les direccions dels centres educatius. Costa comprendre com sindicats d’educació s’oposen al que necessiten i demanden les direccions escolars o, com s’ha arribat a sentir, ho puguin considerar una cosa prescindible, una despesa innecessària. Creiem que molt malament anam, i flac favor es fa a la millora del nostre sistema educatiu, si es parteix d’aquest pensament.
Sens dubte, més de dos anys després de la seva posada en marxa, es constata certament que la creació i l’excel·lent funcionament del CFIRDE a les Illes Balears, ha estat una enorme fita per a la millora de les direccions escolars, i un exemple, un camí a seguir, per a moltes altres administracions educatives amb el plantejament de posar en marxa organismes similars.
Fins a la creació del CFIRDE, les úniques ofertes de formació que existien per als docents que volien assumir l’enorme responsabilitat de dirigir un centre era un curs d’acreditació de 120 hores just previ, o a l’inici del mandat, i un curs d’actualització de 60 hores, que es requeria només si es volia seguir en la direcció un cop finalitzat les possibles renovacions de dos nomenament de 4 anys.
Idò bé, s’ha afegit un curs dissenyat per a aquells docents que vagin pensant en ocupar aquesta responsabilitat en els propers anys. Amb això es pretén atreure talent i assegurar que tots els centres tenen candidats amb formació prèvia.
A més, els directors que estan en el seu primer o segon any de direcció compten amb una mentoria que esdevé un acompanyament professional i personalitzat durant tot el curs d’un director experimentat, als quals també es forma per tal de dur a terme de la millor forma possible la seva important tasca. Aquest procés de mentoria no tan sols és ben valuós pels nous directors, sinó també pels experimentats que aprenen i, a la vegada, senten com la seva experiència serveix per ajudar a altres companys.
Així mateix, s’ha d’assenyalar que el CFIRDE no sols va dirigit a millorar la formació dels directors i directores sinó de tots els membres dels equips directius, ja que en aquesta feina d’equip radica l’assoliment d’una exitosa direcció escolar. El curs passat ja s’iniciaren cursos pels cap d’estudis i, en el present curs, n’hi ha un en marxa per a cap d’estudis novells.
També és important destacar que les direccions escolars, a través de les seves associacions, compten amb el recolzament del CFIRDE per organitzar jornades formatives, o bé conjuntes o bé per a cada illa, sempre a partir de les necessitats detectades. Aquestes jornades, a més de la formació, tenen el valor afegit de reforçar la cohesió de les direccions dels centres i facilitar un canvi de cultura que ens dugui a comptar amb candidats formats per a les direccions de tots els centres. No hem d’oblidar que, desafortunadament, cada any més del 20% de centres queda sense candidat a la direcció.
Amb tot, n’estem ben convençuts que els responsables actuals de la Conselleria d’Educació donen total suport al CFIRDE ja que s’ha vist la importància cabdal de tenir formats els millors docents per ocupar les direccions escolars, duent a terme una veritable professionalització de la direcció. Tenir persones que assumeixin el lideratge, des d’un enfocament col·laboratiu, duent a terme, amb la millor formació possible, les grans responsabilitats a assumir i que conjuguen competències professionals relacionades amb la pedagogia, l’organització, la gestió econòmica, la gestió de personal, la convivència, l’avaluació, o les relacions amb l’entorn, entre d’altres.
I, com no, en aquest suport al CFIRDE, al seu funcionament, i al seu excel·lent equip, també ens agradaria trobar no només a la majoria sinó a tots els diferents agents socials relacionats amb l’educació. Dissortadament, fins ara els sindicats han mostrat les seves diferències al respecte però, com no pot ser d’altra manera, els estenem la mà per poder tenir un diàleg i debatre el millor model de direcció que volem per als nostres centres educatius, com un dels eixos fonamentals per a la millora del sistema educatiu, i sempre amb la mirada posada en allò que convé més al nostre alumnat per al seu èxit educatiu.
ADIPMA. Associació de Directors i Directores d’Infantil i Primària de Mallorca
ADIPME. Associació de Directors i Directores d’Infantil i Primària de Menorca
ADIPE. Associació de Directors i Directores d’Infantil i Primària d’Eivissa
ADESMA. Associació de Directors i Directores d’Educació Secundària de Mallorca
ADESME. Associació de Directors i Directores d’Educació Secundària de Menorca.
ADESPI. Associació de Directors i Directores d’Educació Secundària i Règim Especial de les Pitiüses