@Noudiari · Ara Balears / Un mes i mig després de les resolucions judicials que han deixat el TIL dins el calaix, la Conselleria d’Educació ha reaccionat enviant una circular als centres educatius confusa i que comet alguns dels errors durament criticats per l’equip de Joana Maria Camps.
Els centres educatius de les Illes varen rebre ahir una nota informativa en relació a la “vigència i aplicació dels projectes de Tractament Integrat de Llengües”, després de les resolucions judicials que anul·len el TIL i que han suspès cautelarment l’ordre que el desenvolupa. El document, que consta de quatre punts, reitera la validesa, “vigència i plena aplicació” dels projectes TIL aprovats abans de dia 24 de setembre, data en què el TSJIB suspengué l’ordre TIL. Cal recordar que molts d’aquests PTIL foren aprovats a la força per una resolució que el Govern recentment derogà.
El punt més conflictiu, però, és el tercer, que exposa que els projectes lingüístics no aprovats abans de la suspensió del TIL “hauran de continuar la seva tramitació i aprovar-se de conformitat amb la normativa vigent”, emperò no aclareix quina és aquesta normativa. El document apunta tot seguit que “s’ha de tenir en compte que el Decret 15/2013 deroga expressament tota la regulació anterior en tot el que s’oposi a allò que estableix”. Aquest punt és intencionadament confús, asseguren sindicats i directors, perquè “el Decret de Mínims és plenament vigen” i consideren que “Educació, expressament, no hi fa referència”, en paraules del president de l’Associació de Directors de Secundària, Antoni Morante, que creu que Núria Riera i Miquel Deyà “opten irresponsablement per continuar generant confusió de manera expressa”.
Des de l’STEI insisteixen que “això no són unes instruccions” i dir que el Decret de Mínims està derogat és “mentir”. “Si bé és cert que no era d’aplicació en aquells cursos en els quals era obligatòria la implantació del TIL, amb la suspensió de l’ordre TIL el Decret de Mínims torna a ser plenament vigent, també en aquells cursos que es veien afectats per la imposició del TIL”, aclarí Gabriel Caldentey.
El document també fa referència a la possibilitat de modificar els projectes lingüístics, però no aclareix tampoc de quina manera es pot fer, sinó que deixa entreveure que els centres no poden revisar-los sense haver de modificar el projecte educatiu del centre. Els directors remarquen la redacció confusa del text (“no sembla”, diu un fragment), i apunten que “enlloc no està establert que els centres no puguin revisar en qualsevol moment els projectes. La LOMQE estableix que és potestat dels directors, prèvia votació al consells escolars”, explicà Morante.
No en faran cas
Els directors i els sindicats veuen amb estupor el document rebut i consideren, a més, que com que la nota no està signada per cap responsable de la Conselleria d’Educació, no té validesa normativa. Des de l’oposició, MÉS titllà ahir la carta de “fantasma”, en paraules de Nel Martí.
Per la FE-CCOO, tots els centres poden decidir, “amb els instruments democràtics dels quals estan dotats, el projecte pedagògic que puguin i vulguin fer”. En aquest sentit, l’Associació de Directors recomanarà als associats que “poden fer allò que considerin lliurement”.
Les instruccions, a banda de no ser clares, però, arriben tard per als docents. No entenen, diuen, la necessitat d’ aquesta nota “ara que als centres s’hi respira una normalitat treballada entre tots: famílies i docents”, afirmà Toni Baos, secretari general de FE-CCOO, i la interpreten com un símptoma que el nou equip d’Educació pretén continuar “avivant un conflicte creat i imposat per aquest govern”. Des de la Conselleria d’Educació “continuen sense assumir amb totes les conseqüències les sentències i interlocutòries del TSJIB i que els centres estan deixant enrere el TIL”, indicà Morante, president d’Adesma.