L’Ajuntament de Sant Josep ha rebut formalment la donació d’una gran escultura de gres obra de Lautaro Valenzuela, ‘Tito’, que des d’avui rep els visitants des del porxo de la Casa Consistorial.
A l’acte l’alcalde, Angel Luis Guerrero, i la regidora de Cultura, Cristina Ribas, han agraït a Luzmila Valenzuela Arqueros, la germana de l’artista, el regal a Sant Josep d’aquesta peça de gres de gran format.
«Estem molt honorats de rebre aquest llegat i de poder-lo mostrar en un lloc tan principal d’aquesta casa de tots els josepins que és el porxo de l’Ajuntament», ha declarat Guerrero.
Fins el passat diumenge, 21 d’agost, s’ha pogut veure al Centre de Cultura Can Jeroni l’exposició ‘Tito’, l’homenatge pòstum que l’Ajuntament ha fet al ceramista i paisatgista xilè desaparegut als 81 anys en un accident de trànsit ocorregut el 2020, una mostra que es va inaugurar amb la presència de familiars i amics del creador.
Cristina Ribas, per la seva banda ha recordat «l’estreta vinculacío que tenia l’artista amb el poble des Cubells, on hi va fixar la seva residència i on va viure durant tants anys, així com el suport que va rebre des de sempre de l’Ajuntament per promoure la seva creació, amb la mostra que es va organitzar a Can Jeroni després d’una llarga etapa sense exposar, l’última abans de l’accident que li va costar la vida».
La seva germana Luzmila Valenzuela Arqueros ha decidit donar l’obra ‘Enegía espacial’ a Sant Josep com una manera de «materialitzar l’amor profund que va tenir Tito cap a la seva illa mediterrània i així seguir-hi present». És el «permanent retorn que tant va marcar la seva vida, com el sol que sempre torna», ha explicat de la peça Nuria del Rio, comissària de la mostra recentment clausurada a Can Jeroni.
‘Energía espacial’ és un tòtem en gres de 15x15x200 centímetres que exemplifica la profunditat estètica de Valenzuela, un potent eix tel·lúric, serpenteja l’espai unint la terra i el sol, composat per la superposicio´de sis cossos cilíndrics, orgànics i rudes, on la textura del gres i els colors, blanc i negre, dia i nit, es fonen amb el fang, subratllant el vincle entre la natura i l’art, entre la fforça de la terra i la potència del foc, explica de la peça, cuita a 1.000 graus al taller d’Antoni Ribas, ‘Toniet’, amb qui col·laboraba Tito des del 2000.
«Aquesta peça de terra solidificada per l’acció del foc i l’alquímia dels minerales és coronada per tres formes globulars, a mode de sistema planetari o de distintes etapes en la traslació del sol. Del Pinto recorda que el lloc de naixement de Valenzuela, la regió xilena de Coquimbo, és famosa per la seva notable heliofania, per la poca nuvolositat i la potent llum solar, representant per aquest triple sol o, tal vegada, una metàfora dels múltiples sols que varen il·luminar la seva vida, des de l’hemisferi sud al nord, potser mai ho sabrem però tampoc importa. Del que no hi ha dubte és que un dels seus sols va ser l’eivissenc», segons Del Río.
L’acte de donació s’ha fet amb presència de familiars i amics de Valenzuela.