Ja hem contat en articles anteriors de “Passant revista”, que un dels grans entreteniments de la població eivissenca de les primeres dècades del segle XX, sobretot de la gent de Vila, era, com diu la cançó “… veure es vapor quan ve”, i això tant els de les minses línies regulars com més encara si es tractava d’un viatge especial, fos d’associacions culturals o d’autoritats diverses.
Idò el mateix any 1929 en què va aparèixer una de les guies més importants sobre Eivissa i Formentera del primer terç del segle XX (de la qual vaig fer ja una ressenya a Nou Diari), va tenir lloc un d’aquestos viatges que va tenir reflex a la premsa escrita de l’època del continent.
Es tracta de l’arribada a Eivissa, el 13 de setembre de 1928 a les 11.30 h, de la motonau Don Jaime amb l’infant del mateix nom a bord, que va rebre totes les mostres d’eufòria de la societat eivissenca de l’època.
N’apareix una crònica gràfica a les Páginas Extraordinarias de El Día Gráfico del 22 de setembre de 1929, un suplement de vuit pàgines sense grapar que apareixien cada diumenge com a suplement d’El Día Gráfico. Aquest diari barceloní, de tendència republicana lerrouxista, va aparèixer entre 1913 i 1939, any en què hagué de tancar.
Com es pot preveure pel seu nom, destacava per la profusió de fotografies i portava el notable subtítol d’“único diario de la mañana ilustrado por el perfecto procedimiento del huecograbado”. El va fundar Josep Pich i Pon¹, empresari cèlebre per la seua, diguem-ne, exuberància verbal, que varen donar lloc a moltes anècdotes que a l’època s’anomenaren humorísticament “piquiponades”
El text que acompanya aquestes tres imatges, titulat “Tres notas del viaje del Infante Don Jaime a Ibiza” és curt, però ple de tòpics com: “en Ibiza se conserva un ambiente típico y patriarcal [sic.] o “el espíritu insular ha preservado al espíritu baleárico en todos sus matices, dando siempre notas (…) llenas de un interés pintoresco”.
Aquesta visita va ser part d’una exposició al Claustre de l’Ajuntament organitzada per l’Arxiu Històric d’Eivissa, dirigit per Fanny Tur Riera, l’agost de 2004. També hi apareixien imatges d’altres membres de la família Borbó, com Alfons XIII, pare de l’infant Jaume, quan inaugurà el monument a Vara de Rey a s’Alamera.
Malauradament, com passava sovent en les fotografies d’esdeveniments de la primera meitat del segle passat, no estan signades, però l’hemeroteca ens informa que Narcís Puget, Domingo Viñets i Zamorano fotografiaren aquesta visita, en què l’infant Jaume apareix fotografiat amb el dictador Primo de Rivera poc abans que aquest darrer hagués de partir exiliat cap a París.
Aquesta fotografia següent, maquetada al setmanari de manera ovalada, demostra el seguiment massiu de l’acte i podria ser aplicable a qualsevol altra visita, portal de ses Taules amunt, d’altres personatges del primer terç del segle XX.

La tercera imatge, complicada tècnicament de fer per a l’època, demostra el devessell de llum que emetia aquest vapor al port d’Eivissa. L’Infante Don Jaime² va ser un vaixell de vida breu, ja que havia estat botat aquell mateix any de 1929 amb aquest nom per la Compañía Transmediterránea; durant la Segona República passà a anomenar-se Ciudad de Barcelona i el 1937 va ser torpedinat pel submarí General Sanjurjo, cedit per Itàlia a les tropes franquistes, davant les costes del Garraf amb un saldo de morts que, segons les fonts està entre dues-centes i tres-centes persones.

És important, regularment, recordar els desastres de la guerra, sobretot en etapes d’eufòries armamentístiques i bel·licistes com l’actual.
Joan-Albert Ribas
¹ En parla Avel·lí Artís Gener, Tísner, als seus reculls d’anècdotes humorístiques de personatges reconeguts als llibres Ciris trencats i Més ciris trencats.
² Al web www.trasmeships.es trobareu, si és del vostre interès, informació molt més detallada de la curta història d’aquesta embarcació.