Hi ha moltes malalties, però n’hi ha una que tots patim o hem patit en primera persona o en algun familiar o conegut. La merda de feina, estrès de merda, menjar basura, noves tecnologies que ens obliguen a fer més en menys temps i sense cap contrapartida ni agraïment, relacions tòxiques, tòxiques drogues, i tabac, i alcohols varis.
Un terreny adobat per a embogir la ment o desgavellar el cos. En una paraula, càncer.
El càncer és el personatge silenciós i principal de ‘Ma Ma’, la darrera obra d’un Julio Medem madur i avesat a narrar-nos històries on les casualitats esdevenen causalitats, destins que s’apleguen i caminen junts fins a un desenllaç que, no per esperat, resulta menys impactant i commovedor.
Som, per tant, a les portes d’un drama humà que s’endinsa en el procés de la malaltia i que ens narra els seus moments dolents, però també de superació, d’alegria, d’esperança. Cinta, doncs, recomanada a ànimes sensibles que cerquen allò que defineix l’anomenat cinema europeu en contraposició a la pirotècnia nord-americana.
Bones interpretacions, crítica encertada de la religió contraposant el significat de què alguns entenen per Déu i dels que alguns altres podem creure que és el nostre Déu (i que no té res a veure amb senyors ben alimentats i orgullosos d’arrossegar aliances d’or i penjolls daurats allà on van!).
Sols una pega; al meu entendre, no calia fer una apologia tan intensa ni del reial Madrid ni de la selecció espanyola. Entenc que se cerqui quelcom inclusiu, encara que d’un realitzador basc n’hauria esperat una sensibilitat més global, continental, no tan ‘localista’, però sóc conscient del rerefons històric i, sobretot, de què qui paga mana.
Per últim, veig una Penélope madura. Som de la mateixa quinta, hem fet recorreguts paral·lels, em fas adonar que ja no som aquells joves, que sense entrar en la vellesa, ja no ens podem recrear en la nostra bellesa.
L’experiència, això si, és un grau.
Ma Ma (2015)
Gènere: Drama
Nacionalitat: Espanya
Director: Julio Medem
Repertori: Penélope Cruz, Luis Tosar, Jon Kortajarena, Àlex Brendemühl, Ciro Miró, Asier Etxeandia, Norberto Trujillo B., Mónica Sagrera, Samuel Viyuela