@Albert París/ Posem-nos en situació. Descobreixes un grup. Busques informació i te n’adones que ja fa uns anys que han plegat. Et compres els seus vinils. Els escoltes, els reescoltes i els tornes a escoltar. I, de sobte, oh meravelles de la vida, llàgrimes d’alegria regalimen les teves galtes. Sis anys després treuen nou disc.
Us estic parlant dels SATURDAY LOOKS GOOD TO ME, el projecte del productor i músic multiinstrumentista de Detroit Fred Thomas, que fa uns mesos van publicar el seu nou treball “One Kiss Ends It All” (Polyvinyl Records, 2013). SLGTM no és un grup de pop més. Va néixer, l’any 1999, com una mena d’entreteniment, quan músics de l’escena local passaven per casa de Thomas a gravar algunes de les seves creacions musicals. La forma de fer-ho era ben senzilla: visita al soterrani, cop d’orella a les cançons i gravació a pèl, d’una sola tirada i sense artificis.
Als SLGTM hi podeu trobar l’honestedat pop que molts grups han perdut en el seu camí des de l’escena independent fins al “mainstream”. Hi ha honestedat però també atreviment, risc i un sisè sentit per elaborar melodies pop de les que no són fàcils d’oblidar. Proveu-ho per exemple amb “Fill Up The Room” (K Records, 2007), el disc que em va atrapar als SLGTM i un dels treballs més eclèctics dels de Detroit. Hi trobareu des de la delicadesa pop de “The Americans” o “Edison Girls” fins a peces més arriscades com “When I Lose My Eyes”. Si preferiu tonades més properes al soul de la Motown i a les melodies vocals, feu una bona escoltada a “All Your Summer Songs”. Dues bones maneres d’accedir a l’enorme talent de Fred Thomas i companyia. Ah, i que els dissabtes us siguin profitosos.
4 de les meves cançons favorites dels SLGTM i 1 trampa:
.- WHEN THE PARTY ENDS. “Every Night” (Polyvinyl, 2004)
La descàrrega elèctrica inicial em va arribar fins al fons de l’ànima el primer cop que la vaig escoltar, després arriba una mena de muntanya russa de sentiments. Ara pujo, ara baixo, ara em mantinc, ara m’aturo i acabo amb un recitat a tota velocitat, mentre Thomas canta a una idílica història d’amor.
.- MONEY IN THE AFTERLIFE. “Fill Up The Room” (K Records, 2007)
Un altre inici memorable dels SLGTM, dels que fan pessigolles a l’estómac, els peus no paren quiets, i amb una notable proximitat al soul. La guitarra acústica manté el to de la cançó i, de sobte,… parem, pensem i deixem que l’eléctrica ens guiï fins al final mentre la cançó va pujant, i pujant, i pujant….
.- GIRL OF MINE. “3 Songs EP” (2008)
2 minuts i 20 segons de traca i mocador i a pinyó fix. Una de les cançons més souleres dels SLGTM amb vents i un òrgan gairebé omnipresents. Si em permeteu la grolleria- boutade, és la cançó que desitjarien fer els Belle & Sebastian si no s’haguessin aburgesat tant.
.- THE GIRL’S DISTRACTED. “Every Night” (Polyvinyl Records, 2004)
Us en recordeu dels Pimpinela? Doncs aquesta seria la versió pop i, perdón por el palabro, més “cool”. Thomas i Betty Marie Barnes, una de les moltes cantants que han passat pels SLGTM, canten a duo la història de l’amor platònic per una noia desconeguda a qui li agraden The Upsetters. Ah, clar, i faltaven els violins.
.- MIGHTY CLOUD. “Mighty Clouds” (Life Like Records, 2011)
I la trampa. Com a bon cul inquiet, Fred Thomas ha tingut un bon grapat de projectes paral.lels, tant en solitari com amb altres grups. Aquest n´és un. Mighty Clouds és el disc que Thomas i Barnes van publicar entre els dos darrers discos dels SLGTM. Així, doncs, no és una cançó dels SLGTM però ho podria ben ser.