El conseller de Presidència, Hisenda, Gestió Econòmica i Esports, Salvador Losa, ha presentat avui davant 50 persones el futur Parc Motor de sa Coma, als municipis de Santa Eulària des Riu i de Sant Antoni de Portmany, que ja estan a licitació amb un termini de presentació d’ofertes de 27 dies naturals, per un valor de contracte de 5.831.837,63 euros. El conseller ha explicat que «tenim un dossier de totes les reivindicacions, avanços que s’han fet i aparicions en premsa en què s’ha parlat d’aquest circuit però faltava una pàgina, la que redactarem avui, dia en què això ja és més a prop de ser una realitat, sense que hi hagi marxa enrere», ha concretat Losa.
En aquest sentit, el conseller ha detallat que després de l’aprovació en Consell Executiu d’aquesta licitació i de la seua publicació el mateix divendres passat, ara s’obre un període de 27 dies naturals per presentar ofertes, que s’hauran de valorar. Un cop fetes les valoracions s’hauran de donar 30 dies per a la firma del contracte, de manera que les obres podrien començar la primera meitat de 2025.
El conseller Losa ha assegurat que «aquest circuit és un dels més sostenibles del món» ja que més de la meitat del seu cost total és per pal·liar els efectes ambientals i les possibles molèsties sonores als vesins de la zona. De fet dels 4.819.700,52 euros de cost aproximat del circuit (sense IVA), més d’1 milió d’euros servirà per fer els moviments de terra i la instal·lació de pantalles acústiques i prop d’un milió d’euros servirà per instal·lar la xarxa de pluvials necessària per assumir aquesta construcció pensada per disminuir al mínim les remors, en total casi 2 milions d’euros.
Pel que fa el circuit, aquest és un circuit construït en cota inferior envoltat per taüts, amb una longitud total de 1.525 metres lineals, una amplada de 6 metres i una recta de sortida de 105 metres. Compta amb una zona de seguretat de 2 metres d’amplada paral·lela al circuit que permet realitzar l’evacuació de pilots que puguin haver patit alguna caiguda durant els entrenaments o en competició.
El circuit compta amb una zona Pit-Lane, un Paddock per a corredors, una zona de comissaris, zona de vestidors, banys i infermeria, graella de sortida, instal·lacions per al públic (banys, bar…) i zona d’instal·lacions al circuit.
L’enginyer redactor del projecte, Javier Ripoll, ha assegurat que el més dificultós d’aquest projecte són totes les mesures d’integració paisatgística i d’impacte ambiental que s’han pres per seguir les prescripcions de la Comissió Balear de Medi Ambient i és que la construcció del circuit en una cota inferior envoltat de taüts i pantalles acústiques permet contenir la remor i complir amb les ordenances acústiques, la realització de controls de so durant, abans i després de proves esportives per un organisme de control acreditat, la revegetació en taüts, la instal·lació de separador de greixos i hidrocarburs, la connexió d’abastiment per aprofitar l’aigua de la depuradora per al sistema de rec i el rec del circuit per evitar la pols en suspensió.
En aquest sentit, el conseller Losa ha explicat que «aquest circuir està pensat des del punt de vista de la sostenibilitat i la convivència» i ha recordat que «la Comissió Balear de Medi Ambient només autoritza projectes què, la seua construcció és més beneficiosa per l’entorn que no fer-la» i ha explicat que en aquest cas el circuit permetrà agrupar tota la pràctica «que avui dia es realitza en circuits precaris al sòl rústic d’Eivissa» en un lloc segur, sostenible i controlat.
Quant a l’ús del circuit, aquestes instal·lacions podran acollir competicions locals, autonòmiques i nacionals, amb un aforament de públic per 1.840 persones i una reserva d’aparcament de 400 turismes i 610 motocicletes al Parc Insular de Serveis de sa Coma. Es pot fer servir per a entrenaments i per a competicions. El seleccionador nacional de Motocròs, Paco Rico, ha explicat que ha estat involucrat en aquest projecte i que «sé que s’ha pensat per poder acollir importants cites nacional del món del motocròs, sent un circuit com no hi ha a tots els indrets del país» a més, ha reconegut que «amb algunes adaptacions que, em consta que estan previstes i són compatibles amb aquest projecte, es podrien arribar a acollir campionats internacionals».
El delegat de la Federació balear de Motocròs a Eivissa, Elias Escandell, ha assegurat que «aquest és un dia històric» i ha agraït els pilots que «tot i no tenir unes instal·lacions a on poder entrenar i competir en condicions, no han deixat de competir i de tenir un dels nivells més alts de Balears».
Finalment, el conseller Salvador Losa ha volgut tenir paraules d’agraïment per tots els integrants de la família del motocròs a Eivissa «per la seua paciència, suport i comprensió» i ha agraït la feina dels serveis tècnics, de contractació i de gestió ambiental del Consell d’Eivissa per haver aconseguit que això sigui una realitat sense volta enrere.