@D.V./ El Ple de l’Ajuntament d’Eivissa ha aprovat aquest dijous amb els vots de PP, PREF, PSOE-Pacte i Eivissa pel Canvi el nou sistema per repartir la publicitat institucional. Una proposta que, segons els seus impulsors, estableix un sistema de repartiment “objectiu” i encaixa amb les directrius que marca la Llei balear de Publicitat Institucional.
Es dóna la circumstància que el principal impulsor d’aquesta iniciativa, Toni Villalonga del grup municipal EPIC-Eivissa, ha votat en contra del resultat final de la Comissió de Publicitat Institucional. Villalonga havia proposat repartir els sous de la publicitat mitjançant un sistema de percentatges segons les audiències i difusió de cada mitjà. Un sistema que, segons el regidor del PREF Ignacio Rodrigo, en principi va agradar molt a l’equip de govern però que finalment es va descartar perquè era “massa rígid i s’adaptava malament a una realitat molt variable”.
Els criteris per repartir la publicitat
La proposta aprovada estableix una sèrie de paràmetres per controlar el repartiment de publicitat institucional. Així ,es deixa fora les campanyes merament propagandístiques, s’estableix un sostre de despesa del 0,6% sobre el total de pressupost municipal, s’afirma que es donarà preferència als mitjans “respectuosos amb el medi ambient”, que els contractes publicitaris seran transparents i que es publicarà a la plana web de l’Ajuntament tota la relació de diners invertits en aquest concepte i com s’ha repartit entre els diversos mitjans.
Finalment, s’estableix que cada any es realitzarà un ‘pla anual de publicitat i comunicació’ en el que es decidirà el repartiment a cada mitjà seguint un “criteri objectiu” i que tindrà en consideració diverses variables, com són les dades de l’estudi General de Medis (EGM), de la Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura (FUNDACC), de l’Institut Balear d’Estudis Socials (IBES) i de l’Oficina de Justificació i Difusió Publicitària (OJD). A més, s’obre la porta a la possibilitat d’incorporar nous sistemes de medició d’audiències.
“Són criteris que encaixen amb la Llei balear sobre aquest tema”
El regidor del PP, Alejandro Marí, ha defensat aquesta solució assegurant que “és una proposta molt treballada i el·laborada” i ha admès que establir quotes per als diferents mitjans de comunicació era una feina “inviable”. Per la seva banda, el regidor del PREF Ignacio Rodrigo ha explicat que, en principi, era partidari del sistema de Villalonga d’establir percentatges estrictes per a cada medi, però que després va canviar d’opinió: “El seu sistema era massa rígid, massa soviètic”. Rodrigo ha posat un exemple per expressar el criteri sobre com s’hauria d’establir el funcionament del repartiment: “Perquè hem d’atorgar un fix a les televisions si, per exemple, volem fer una campanya específica destinada a gent que no mira la televisió? Per això, és millor crear una Pla de Comunicació que estableixi, de manera detallada i personalitzada, els objectius de cada campanya i de quines ferramentes utilitzar”.
Per la seva banda, tant el regidor de PSOE-Pacte, Marc Costa, com el d’ExC, Jaume Ferrer, s’han fel·licitat per l’acord obtingut. “Aquesta solució s’ajusta perfectament a les directrius que marca la Llei balear de Publicitat Institucional” ha dit Costa, mentre que el regidor d’Eivissa pel Canvi ha assegurat que han “atorgat claretat” a aquest tema.
“Una gran oportunitat perduda”
Qui s’ha mostrat molt crític amb la solució adoptada ha estat, paradoxalment, el principal impulsor d’aquesta iniciativa, el regidor d’EPIC-Eivissa Toni Villalonga, qui ha criticat l’ambigüitat de l’acord final. “Vostès parlen de repartiment ‘objectiu’, però deixen molts detalls sense especificar”. Villalonga ha denunciat, per exemple, que quan es parla de les dades de l’OJD o de l’IBES no es detalla si es refereixen a l’última onada de dades o si es fa una mitja anual: “Què agafem com a referència? el darrer any? els darrers sis mesos?” o que no es defineix en què consisteix cada suport de comunicació: “Què és premsa diària no escrita? On encaixem les publicacions digitals?”.
Segons Villalonga, “s’ha perdut una gran oportunitat” i la comissió deixa les coses tal i com estaven: “Persisteix el repartiment discrecional de la publicitat institucional” ha dit, “hem aprés alguna cosa d’aquesta comissió? No. Es farà el de sempre? Sí”. El regidor d’EPIC ha assegurat que, en un futur, es continuarà amb el mateix criteri “que consisteix en repartir els sous públics als mitjans de comunicació afins a cada partit”.
Ale va, que siguin fent el que vulguin… Siempre el dos mateixos partits arrecollint el sous pels seus amics…
Venga va! Així que els dos partits majoritaris, els que han robat durant decenis decideixen tancar la investigació i seguir robant al poble d’Eivissa amb la impunitat dels darrers anys! Quina sorpresa! Ara a les pròximes eleccións els que els votin no podran rebre cap apelatiu que no sigui «borregos» en no ser que treguin algo a canvi, clar…