El Consell Insular d’Eivissa ha dencunciat avui «les mentides i la desinformació» de l’Ajuntament de Sant Josep sobre el transport públic i ha criticat també la seua falta de lleialtat institucional. Així, recorda que el Departament de Transports del Consell «va pagar l’any passat un dèficit extra de 3,5 milions d’euros del servei d’autobús, mentre que a Menorca, per exemple, es van pagar uns 780.000 euros. Aquesta notable diferència demostra l’immens esforç que s’ha fet a Eivissa per mantenir el màxim de serveis malgrat la pandèmia».
Quant a la «desinformació» sobre el servei d’autobús a Sant Josep, el Consell Insular d’Eivissa afirma que és «absolutament fals que no s’hagi fet cas a una petició oficial de l’Ajuntament de Sant Josep de traslladar la parada d’autobús situada davant l’església a l’estacionament públic de Cas Vildo».
“En cap moment el Consistori josepí ens ha demanat aquest canvi. De fet, quan vam tenir reunions institucionals per conèixer les peticions del municipi pel projecte de línies es va contemplar aquesta opció i la vam descartar tots pel que suposava de cara als problemes per fer transbordaments i per les dificultats que generava a les freqüències”, explica el vicepresident segon i conseller insular de Transports, Javier Torres.
Torres ha negat que el Departament de Transports hagi deixat cap zona de l’illa desatesa i ha reiterat que en tot moment s’han dimensionat els serveis en base a les necessitats. “Els autobusos van tan plens com la normativa anti-Covid del Govern de les Illes Balears permet. Insistim que la normativa d’ocupació dels autobusos la marca el Govern. També volem recordar que el nivell de demanda actual no arriba al 50% i el nivell de serveis supera el 65%”, ha manifestat el vicepresident segon de la institució insular, qui ha lamentat que l’Ajuntament de Sant Josep plantegi les seues queixes a una nota de premsa i no contacti directament amb el Departament de Transports per intentar aclarir-les. A més, Torres ha criticat la desinformació que de l’Ajuntament de Sant Josep sobre el servei públic d’autobús.
Respecte a la Línia 2, el vicepresident segon i conseller insular de Transports ha recordat que la L2 mai ha funcionat durant l’estiu. “A l’inici de la temporada, el servei de la L2 es cobreix amb la Línia 9. Per exemple, la línia 2 l’any 2019 no va funcionar des del dia 18 de maig i es va reactivar el dia 13 d’octubre, quan la línia 9 va deixar d’operar”, indica Torres.
Quant a les línies 4 i 7, el Departament de Transports informa que no s’han pogut oferir de forma separada (ara hi ha una línia, la L4.7, que ofereix els dos serveis) perquè l’empresa concessionària ALSA no s’ha planificat bé i no va poder trobar treballadors. Igualment, el servei s’ha reforçat en el moment que ha fet falta. I la L6 està funcionant fent 9 expedicions diàries d’anada i 9 de tornada. Aquesta línia, com moltes altres, està amb un nivell de servei superior a la recuperació de la demanda.
Sobre la L42B, s’ ha modificat el recorregut, efectivament per donar cobertura a més zones. També ha passat de funcionar tan sols a l’estiu amb 5 expedicions diàries, a tenir-ne 10. La L42B també connecta Cala Vedella amb Sant Josep. Respecte la L5, és una de tantes línies que registra molt pocs usuaris. Ara mateix, està a un 62,5% del nivell de servei d’una temporada alta normal, també per sobre de la recuperació del nivell d’usuaris. La L8, que connecta Sant Antoni, Sant Josep i Eivissa, té exactament el mateix horari que a la temporada alta de 2019, mentre que la recuperació d’usuaris queda molt lluny. La L9, per la seua part, està al 89,5% de serveis i, un altre cop, desafortunadament la recuperació d’usuaris queda molt lluny.
Sobre les connexions d’autobús a l’aeroport, el Consell Insular d’Eivissa critica el desconeixement de l’Ajuntament de Sant Josep sobre aquest servei. Torres recalca que la L10 està al 94,5% de serveis respecte a la temporada alta de 2019 i que el nivell de recuperació d’usuaris per sota de la recuperació de la demanda. “I hem de recordar que la L10E (‘Aeroport Express’) la va posar en marxa aquest Equip de Govern a meitat de l’estiu de 2019. Abans, ni existia. A mes, aquesta línia ha vist reforçats els seus horaris, sobretot a les hores punta de la L10 (principalment matins)”, assenyala el vicepresident segon i conseller insular de Transports.
Respecte a l’opinió del Consistori josepí sobre la L11B, “que considera inexplicable que no hagi operat”, el Departament de Transports respon aquest servei es va eliminar la passada legislatura (quan governaven PSOE i Podemos-Guanyem), ja que aquesta línia tampoc va funcionar el 2019 i recorda que només tenia 4 expedicions diàries. Sobre la L11, el Consell Insular d’Eivissa vol «remarcar que és una de les línies que està al 100% respecte a 2019, evidentment també amb menys usuaris».
Per últim, la institució insular insisteix que la L8 té exactament el mateix horari que al 2019 i en aquell estiu, amb més usuaris, no es va produir cap queixa en aquest sentit ni l’Ajuntament de Sant Josep va traslladar cap petició al respecte. Quant a la L35, mai ha funcionat els festius i caps de setmana i tampoc s’han rebut mai queixes.
“Sorprèn que l’Ajuntament no hagi transmès aquestes queixes. Tot i que lamentem aquesta falta de lleialtat institucional, volem recordar que tant l’alcalde de Sant Josep com el seu regidor de Mobilitat (i, per suposat, qualsevol regidor) tenen la porta oberta del Consell Insular d’Eivissa i en qualsevol moment els hi podem explicar com funciona el servei de transport públic de la nostra illa, ja que acabam de comprovar el seu desconeixement. Els convidem encantats a conèixer l’estat en el qual es troba actualment el servei públic d’autobús, com estem recuperant la normalitat i perquè estem en aquesta situació durant aquest període provocat per la Covid-19, una crisi sanitària que encara estem patint i que ha afectat de manera greu a molts camps, entre ells els dels serveis de transport públic de tot el món.