@D.V./ L’augment incontrolat del fondeig i trànsit de vaixells al litoral eivissenc està provocant una “degradació sense precedents i sense retorn”, segons afirma el Grup d’Estudis de la Naturalesa (GEN-GOB Eivissa). L’associació ecologista ha denunciat la “insostenible massificació” de iots i embarcacions recreatives que provoquen una creixent quantitat de vessaments contaminants i residus que perjudiquen el medi marí.
El GEN posa com exemple la situació que es viu quotidianament a zones com Porroig, Cala Jondal, Cala Comte, Cala d’Hort o Talamanca. Els ecologistes asseguren també que aquest fondeig s’està produint sense cap tipus de respecte a les normatives vigents i que provoca, a més d’una “massificació intolerable d’un espai públic”, una quantitat de brutor “com no s’havia vist mai” i una perceptible i alarmant pèrdua de qualitat de les aigües de bany. Els conservacionistes recorden que la immensa majoria d’aquestes milers embarcacions no utilitzen els serveis de recollida d’aigües residuals instal·lats a la majoria de ports esportius i clubs nàutics d’Eivissa, sinó que llença tot això directament a la mar, prop de la costa, agreujant el procés de destrucció que pateix també el fons marí.
Segons el GEN, el problema s’ha agreujat enguany per la proliferació dels mega-iots, vaixells que superen els 100 metres d’eslora i que representen un greu perill en el lloc on fondegen: “No es pot tolerar que indrets amb praderies de posidònia, com és el cas de la costa de Puig des Molins o es Viver, estiguin plagats de grans embarcacions que llencen les àncores damunt les praderies i, després, facin el mateix amb els residus que porten a bord”.
Petició a les institucions per a que prengui decisions
El GEN-GOB ha anunciat també que s’adreçarà al Consell Insular com a òrgan supramunicipal per a que insti a actuar als organismes responsables de l’aplicació de l’ordre del ministeri de Foment que regula les mesures de seguretat, salvament, navegació prevenció de vessament d’aigües residuals que han d’aplicar les embarcacions recreatives, i que estipula que “les autoritats portuàries o marítimes estan autoritzades a precintar aquelles conduccions per on es puguin vessar aigües brutes directament al mar”.
D’aquesta manera, aquests precintes col·locats a embarcacions haurien d’arribar intactes als ports on es descarreguin les aigües brutes i es tornarien a posar una vegada finalitzada la descàrrega. Seria una mesura per evitar que el litoral “continuï sent un territori sense llei, on la marca de respecte i civisme dels usuaris posa en perill el benestar de tots”.
Durant la campanya de vigilància que ha estat realitzant aquest estiu, el GEN ha constatat que no només s’han vessat residus sinó també hidrocarburs, com el que es va produir fa dos setmanes a Sant Antoni i que va obligar a precintar una part de la platja de s’Arenal, i recalca que “no són fets aïllats ni excepcionals”, la qual cosa demostra que “la normativa existent no està dimensionada per la magnitud del problema”.
Per al grup ecologista, l’única solució al problema és que els organismes de l’Estat responsables en aquesta matèria desenvolupin una normativa efectiva i que, mentrestant, les institucions locals -Capitania Marítima, Demarcació de Costes, Govern Balear, Consell d’Eivissa, Consell Insular de Formentera i Ajuntaments- acompleixin amb el seu deure de defensar l’interès general i es coordinin per a posar fre a la degradació del nostre mar.