El conseller balear de Mobilitat i Habitatge, l’eivissenc Josep Marí ‘Agustinet’, acompanyat del director general de Mobilitat i Transport Terrestre, Jaume Mateu, ha mantingut reunions al llarg del matí d’aquest dijous per «posar en comú les propostes sobre la nova normativa del sector del taxi a Eivissa», segons han explicat fonts del Govern.
En primer lloc, s’ha reunit amb el conseller de Transports del Consell d’Eivissa, Javier Torres, el director insular de Transports, Roberto Algaba, el regidor de Mobilitat de l’Ajuntament d’Eivissa, Aitor Morrás, i la tinent de batle de Vila, Elena López. La segona reunió ha estat amb els representants de les dues entitats del taxi eivissenc, la Fitie (Federació Insular del Taxi de l’Illa d’Eivissa i Formentera) i la FEBT (Federació Empresarial Balear de Transports).
Segons explica el Govern, el conseller Marí els hi ha traslladat a tots ells que des de l’Executiu autonòmic s’han posat a «treballar intensament» des que varen conèixer la resolució del Consell Consultiu en la qüestió del taxi, per «poder avançar tan aviat com es pugui un nou marc normatiu que doni tranquil·litat i seguretat al sector del taxi a Eivissa».
El dictamen del Consell Consultiu, del 15 de març, dona la raó al Consell Insular d’Eivissa, en reconèixer que aquesta administració no pot modificar per si sola el règim especial de recollida de viatgers i actualitzar les tarifes (dels trajectes) lligades a aquest, ja que aquests canvis s’han de fer mitjançant «una nova norma reglamentària», l’aprovació de la qual és competència del Govern. Ja el març del 2021 el Consell d’Eivissa va fer arribar al Govern el text que havia consensuat amb tots els actors implicats de l’illa: els cinc ajuntaments i el mateix sector del taxi.
L’únic que havia de fer la conselleria balear de Mobilitat, tal com va apuntar Javier Torres a una roda de premsa d’aquest dilluns a Eivissa, era aprovar aquesta proposta normativa: «Ja tenim el text consensuat, cosa que ens va costar molt d’aconseguir. No sabem per què cal continuar parlant, perquè els deures ja estan fets, no calen més reunions», va subratllar llavors el vicepresident a la roda de premsa, en clara al·lusió a la «reunió urgent» que el conseller de Mobilitat del Govern va anunciar la setmana passada, implicant el Consell i els representants dels taxistes. De tota manera, des de la conselleria de Transports d’Eivissa no varen negar-se a més reunions, tal com s’ha comprovat avui, però aquest dilluns Javier Torres i Roberto Algaba ja varen ser molt clars en aquest sentit: «Cal aprovar ja la nova norma reglamentària, per deixar de marejar al sector i els usuaris».
Al marge del text consensuat a Eivissa, durant les trobades celebrades avui, s’han posat en comú quins són els aspectes que ha d’incloure la nova norma, ja que, segons ha indicat el conseller Marí, «l’objectiu és treballar des de l’acord perquè aquesta normativa avanci de manera coordinada entre les institucions implicades i el sector del taxi per donar solucions a una problemàtica que no beneficia ningú».
Les reunions es reprendran demà amb l’Ajuntament de Sant Josep i dilluns amb els consistoris de Sant Joan, Sant Antoni i Santa Eulària.
Valoració del Consell d’Eivissa
Per la seua banda, Roberto Algaba, director de Transports a Eivissa, ha manifestat que valora positivament la reunió d’aquest dijous: «El Govern s’ha compromès a treballar conjuntament i tirar endavant la nova ordre de càrrega i descarrega com més aviat es pugui». De fet, està estudiant diferents possibilitats per intentar agilitzar que l’ordre entri en vigor prompte i evitar conflictes com els que s’estan produint a la ciutat d’Eivissa. «Crec que es posaran a fer feina des de ja per fer possible la nova normativa i que aquesta eviti problemes com els de Vila», ha afegit Algaba.
El nuevo marco normativo debe ir en la dirección de prestar un servicio eficiente, competente y de calidad. Para ello es básico que la isla de Eivissa sea 1 única zona a efectos de prestación de servicio. Se acabarían todas los «chanchullos» de las asociaciones municipales de taxi y tendrían que «espabilarse» para captar viajeros. Hasta ahora era todo muy cómodo y se llenaban los bolsillos sin apenas pestañear. El hecho de que haya competencia favorecerá a usuarios y al servicio en general. Y si no lo aceptan, que se permita la entrada de forma consolidada a plataformas como UBER, etc. y verás como cambian las cosas…¿Qué pasa en esta isla qué mandan más 4 taxistas que los alcaldes? ya está bien. También puede pasar (que ya pasa) que los hoteles ofrezcan servicios de traslado a aeropuerto, etc. con sus vehículos…
Total los taxistas acabarán haciiendo lo que les de la gana,