@Noudiari/ La Direcció General de Cooperació i Immigració ha tramitat un total de 990 informes d’esforç d’integració des de que aquest servei es posés en marxa el mes d’octubre de 2011, arran de l’entrada en vigor del nou Reglament d’estrangeria a través del qual les comunitats autònomes començaren a participar en la tramitació d’algunes autoritzacions administratives que afecten a les persones immigrants. Per Illes, s’han tramitat un total de 61 informes d’esforç d’integració a a Eivissa, 19 a Formentera, 827 Mallorca i 83 a Menorca. Per sexe, han sol·licitat l’informe 626 homes i 364 dones. I en darrer terme, per nacionalitats, la comunitat més nombrosa en sol·licitar l’informe d’esforç d’integració és la boliviana (168), seguida de Marroc (139), Senegal (115), Argentina (79), Nigèria (75), i Colòmbia (65).
L’informe d’esforç d’integració és un document que emet la Comunitat Autònoma a sol·licitud d’un ciutadà estranger que desitja la renovació d’autoritzacions de residències temporals o de treball. Aquest informe pot ser al·legat per a l’estranger en cas de no acreditar el compliment d’algun dels requisits previstos per a la renovació de l’autorització i és tingut en compte com a informació a valorar per l’oficina d’estrangeria.
Un informe no obligatori
La directora general de Cooperació i Immigració, Antònia Maria Estarellasha, explicat que: “Cal destacar que la seva presentació no és obligatòria. Aquests informes suposen una alternativa per a aquells estrangers que desitgen renovar la seva autorització i no compleixen algun dels requisits. Per tant suposen una via més per evitar la irregularitat sobrevinguda que suposaria la manca de la renovació de l’autorització”.
Per anys, durant els mesos d’octubre, novembre i desembre de 2011, es varen tramitar 22 informes; durant l’any 2012, un total de 604, i durant l’any 2013, un total de 364. Sobre això, la directora ha assenyalat que: “Durant l’any 2012 es van emetre molts més informes que el 2013. Gairebé el doble. Hem de tenir en compte que el 72% de les autoritzacions en vigor de les que gaudeixen els estrangers a la nostra comunitat autònoma són de llarga durada, és a dir, no necessiten de renovació. D’altra banda, cada vegada menys estrangers arriben a les nostres Illes amb la intenció de residir, el que fa que les autoritzacions de residència temporal disminueixin”.
Quant als motius de la tramitació dels informes, 32 corresponen a sol·licituds de renovacions d’autoritzacions de residència temporal no lucrativa, 13 per renovació d’autoritzacions de residència temporal per reagrupació familiar, 926 per renovació d’autoritzacions de residència temporal i treball per compte d’altri i 19 per renovació d’autoritzacions de residència i treball per compte propi.
Cursos formatius per inmigrants
Per tal d’obtenir l’informe d’esforç d’integració favorable és imprescindible acreditar la participació en un o més cursos formatius. Així, des de la Direcció General de Cooperació i Immigració del Govern de les Illes Balears, en col·laboració amb Creu Roja, es va posar en marxa, en novembre de 2012, un Pla Formatiu gratuït destinat a ser una eina per facilitar als seus destinataris el coneixement del temari que s’exigeix per a l’obtenció d’aquest document: Formació en les llengües oficials de la Comunitat Autònoma, català i castellà, i formació en valors constitucionals, Estatut d’Autonomia, valors de la Unió Europea, igualtat i Drets Humans.
Actualment també realitzen cursos de formació vàlids per obtenir l’informe d’esforç d’integració favorable al Centre d’Educació d’Adults (CEPA); Serveis Socials municipals; Escola Oficial d’Idiomes; Institut d’Estudis Baleàrics, i el Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB).