@Noudiari/ Augment espectacular del mercat espanyol i una ocupació total del 78% amb pics del 90% al mes d’agost. Aquestes són algunes de les dades de la temporada turística 2013 a Formentera, i que ha explicat la consellera de Turisme del Consell Insular de Formentera, Alejandra Ferrer, a la seva reunió amb diversos representants de la indústria turística de l’illa.
En primer lloc, s’han presentat les estadístiques d’ocupació d’enguany, des de l’1 de maig fins al 30 de setembre. Enguany s’ha registrat un 78,06% d’ocupació, obtenint així uns resultats molt bons en aquesta temporada d’estiu. A mode comparatiu el percentatge de ròssec de l’any 2012 va ser de 73,34% i l’any 2011 d’un 82,23%, que recordem va ser un any extraordinari en termes d’ocupació.
Es duplica el mercat espanyol
Pel que fa a la diversificació per mercats, s’ha detectat que en els darrers anys hi ha una tendència igualitària entre el mercat italià i el mercat nacional. Així, el mercat italià ha registrat una ocupació, des del dia 1 de maig fins al 30 de setembre, d’un 39,73%, mentre que el mercat espanyol s’ha situat en un 46,85%, quan l’any passat va obtenir un 23% d’ocupació en el mateix període. La baixada del mercat italià, que havia estat el mercat predominant fins a l’any passat, situant-se en uns percentatges que no baixaven del 50 %, ha suposat la pujada d’altres mercats com l’espanyol, l’alemany, el francès o l’anglès.
Així, el mercat alemany assoleix una ocupació mitjana fins al 30 de setembre d’un 12,32 %, mentre que el 2012 no va arribar al 10 %. Altres mercats que han augmentat la seva presència a les estadístiques són els mercats anglès i francès, amb un 3,38 % i un 2,5 % d’ocupació respectivament. Comparat amb l’any 2012, on assoliren l’1,5 % i el 0,5% d’ocupació respectivament, la seva presència a Formentera ha ressaltat.
Alguna de les nacionalitats que han visitat Formentera han augmentat la seva presència a l’illa gràcies a la signatura de convenis amb operadors turístics i a les contractacions de les plantes hoteleres amb nous operadors turístics. És el cas del conveni de col·laboració amb l’empresa alemanya Rewe, que ha fet difusió de Formentera com a destinació turística a tots els seus catàlegs, fet molt important ja que no només té repercussió a Alemanya, sinó també a Suïssa, Àustria i República Txeca.
Aquesta col·laboració publicoprivada ha redundat en millors resultats en l’ocupació i la diversificació de mercats i enguany la finalitat es establir un mateix tipus de col·laboració amb els països escandinaus, que seran la nova aposta per l’any 2014, sobretot tenint en compte que són mercats que disposaran de connexions aèries amb Eivissa.
Un turista jove que es mou en ciclomotor
Pel que fa a les enquestes de satisfacció turística, s’han realitzat un total de 826 enquestes, repartides entre la darrer setmana d’agost i la primera setmana de setembre. Les enquestes es realitzen sempre al port de la Savina, per tal d’avaluar la sensació dels turistes quan donen per acabades les seves vacances a Formentera.
Per donar alguns exemples, el perfil de turista que visita Formentera és un turisme jove per davall dels 48 anys, sent el mercat italià el més jove i el mercat alemany, el de més edat. La despesa mitjana és de 127 euros per dia i correspón a la despesa del turisme habitual, que ja ha visitat Formentera en vàries ocasions.
Pel que fa als mitjans de transport per recórrer l’illa, el més utilitzat és el ciclomotor, seguit del cotxe i de la bicicleta. Un altre informació interessant és el nombre de pernoctacions, que ha obtingut una mitjana de 5,2 nits. El turisme jove és el que està menys temps, mentre que el turisme habitual, més major, dedica més dies a les seves vacances.
Si ens referim al mètode de contractació, un 15% contracta les seves vacances a través de Touroperadors i un 85% ho fa a través d’Internet. En aquest respecte, és important reforçar els mètodes de venta i promoció a les xarxes, ja que avui en dia es on es fan mes contractacions.
Una altra dada curiosa és que les principals destinacions que competeixen amb Formentera son les altres illes de les Balears. Des de l’àrea de Turisme s’ha destacat la importància de diferenciar-se de la resta de les illes, sobretot de Mallorca, on l’accés i les possibilitats de visitar-la en els extrems de temporada son molt més sencilles i econòmiques.
Nota alta per Formentera
Pel que fa a les valoracions dels atributs de Formentera, ha obtingut un percentatge global d’un 4,6, sent el 5 la puntuació més alta. Els atributs més valorats son les platges (4,9), el clima i el paisatge (4,8), així com la neteja, la cuina i els allotjaments. Mentre que els atributs menys valorats són la relació qualitat-preu d’alguns productes, l’ambient nocturn, manca de concerts, visites a llocs patrimonials, mala senyalització per arribar allotjaments /restaurants en disseminat o la explotació comercial, entre d’altres.
La fi d’una temporada marca l’inici del calendari promocional de la propera. Així, la feina ha comença amb l’assistència a la fira Top Resa de París, al mes de setembre. Aquesta fira és una de les més importants del sector turístic de França, i esdevé una oportunitat per a Formentera de consolidar un mercat que ocupa la cinquena posició a les Balears. Es continuarà la promoció de Formentera a la TTG Incontri de Rimini, el Tour Salon de Poznan (Polònia), la fira Rewe de Salzburg i la World Travel Market de Londres, totes elles organitzades en els mesos d’octubre i novembre.
Enguany destaca l’assistència de Formentera a un Roadshow que passarà per les ciutats de Màlaga, València, Madrid, Bilbao i Barcelona, així com la organització de presstrips i l’assistència a la fira Meeting Luxuru a Lugano, Itàlia, una fira orientada al turisme de luxe i la fira Dive Birmingham, per als amants del busseig.