El passat 30 de maig es va filmar la part central d’un documental sobre el cant pagès d’Eivissa a l’hotel Destino Pacha, un projecte organitzat per Plataforma per la Llengua i dirigit per Roger Cassany. Aquesta peça audiovisual, que es preveu que es pugui veure a finals d’enguany, és una proposta paral·lela a «Eivissa Bits», un projecte més global de l’ONG del català que busca fomentar l’ús de la llengua entre el jovent de l’illa.
Concretament, a aquest hotel de Pacha es va filmar un sopar amb cantadors i persones relacionades amb el món de la cultura a Eivissa que varen parlar sobre la situació del cant pagès i d’Eivissa en general, tal com explica Cassany en una conversa telefònica amb Noudiari: «El fil conductor del documental és aquest sopar, en què participen cantadors i altres persones que creiem que tenen coses a dir sobre la situació del cant pagès i d’Eivissa en general». Hi varen participar filòlegs, figures polítiques, professors, joves cantadores… També hi apareixeran entrevistes i enregistraments diferents del sopar, encara que la majoria d’entrevistes estan enregistrades a Destino.
L’objectiu era reproduir una cantada, una vetllada, tal com es feia tradicionalment a Eivissa, quan la gent es reunia per sopar, parlar i cantar: «Pels mateixos eivissencs hem pogut saber que, arran dels canvis que ha viscut l’illa, aquestes cantades que es feien a les cases s’han anat deixant de fer, i volíem recuperar-ho, però en un escenari absolutament diferent i que, d’alguna manera, representés l’Eivissa més actual i moderna«, comenta Cassany.
I és que aquesta proposta de Plataforma per la Llengua pretén, a banda de donar a conèixer el cant pagès i fer-lo valdre, reconciliar l’Eivissa tradicional amb l’Eivissa coneguda internacionalment: «L’única forma de fer sobreviure a l’Eivissa tradicional és que la moderna la promocioni i que assumeixi una responsabilitat en aquest sentit», expliquen fonts de l’equip de producció del documental.
Eivissa, a debat
Al sopar a Destino, en què Noudiari va poder estar present, varen anar debatent-se diferents temes relacionats amb el cant pagès, la situació sociolingüística de l’illa i fins i tot el seu model turístic, entre molts altres aspectes. La conversa durant el sopar i la sobretaula va ser intensa i va estructurar-se en diferents capítols, introduïts cadascun d’ells per una cançó: «Cada cançó del sopar parla d’uns temes, i algunes de les que es van cantar a Destino eren específiques per a aquella vetllada», detalla Roger, que exposa alguns exemples: «Margalida Roig va cantar sobre els canvis que ha viscut Eivissa, Stella Roselló, sobre els joves, i en alguna cançó es va parlar sobre la llengua catalana. La idea donar entrada als diferents punts de debat a partir de les cançons«.
La intenció de Plataforma per la Llengua és treballar per intentar que aquest documental, ara en fase de postproducció, es pugui veure tant a la televisió com «que tengui el seu recorregut a algun festival». De fet, fa uns anys aquesta entitat va fer un documental sobre l’Alguer (titulat «Un pentagrama com un carrer») i que va poder veure’s a tant a TV3 i IB3 com a alguns cinemes i també a festivals. «El cant pagès és una expressió cultural eivissenca única i singular i que, a més a més, viu una situació complicada perquè la gent es va fent gran i no hi ha una transmissió oral entre generacions», conclou Cassany, insistint en la necessitat de protegir aquest tresor de la cultura popular eivissenca.
De tota manera, al sopar es va parlar de molts temes, no només del cant pagès. I és que, tal com comenta el director del documental, això és inevitable, ja que la situació actual -precària- del cant pagès és conseqüència de moltes coses relacionades amb els canvis que ha viscut Eivissa: «Acabes parlant de llengua, perquè sense ella no tenim cant pagès, i també de joves, perquè si ells no agafen el relleu dels majors que saben cantar, el cant pagès és una cosa que corre el risc de perdre’s. I també vam parlar de model turístic, perquè Eivissa ha multiplicat la seua població en pocs anys i això ha canviat completament la idiosincràsia del territori, cosa ha afectat les tradicions i a la manera que tenia la gent de relacionar-se«.
De fet, el sopar es va veure interromput en diferents ocasions pel soroll constant dels avions, cosa que, segons fonts de l’equip de producció, és simptomàtica de tot el que es deia al debat sobre la transformació que ha patit Eivissa: «Seria interessant mostrar en el documental el so dels avions, ja que era precisament sobre el que estaven parlant els participants del documental».
Una mirada crítica
La idea de fer aquest documental cinematogràfic «va sorgir a finals de l’any passat», expliquen fonts de Plataforma. De fet, en novembre i desembre l’equip encarregat d’aquesta peça audiovisual ja va començar a investigar sobre el cant pagès i la seua situació en l’actualitat. «Volíem plasmar una mirada crítica i més profunda sobre la situació lingüística i cultural d’Eivissa, i vam trobar que era molt interessant fer-ho a través del cant pagès, del que vam veure que no té cap mena de reconeixement, malauradament, cosa que està molt lligada a la llengua, i per això per a nosaltres era important poder analitzar una mica més a fons això», afegeixen les mateixes fonts.
A més a més, el sopar va servir per exposar visions enfrontades sobre diferents temes, com la unitat de la llengua catalana, l’ostentació de la riquesa que es veu moltes vegades a l’illa, la vestimenta que es porta actualment al ball pagès, o sobre com ha de ser l’acollida lingüística a Eivissa dels nouvinguts, entre altres aspectes. Els participants eren de perfils diferents i tothom va poder dir la seua, cosa que va servir per representar al conjunt de la societat eivissenca i donar vida a la conversa.
Participants en el sopar
Els participants en el sopar foren els següents: Pepita Palau, Margalida Roig, Fanny Tur, Maurici Cuesta, Edu Sánchez, Lucas Emanuel, Neus Marí, Bernat Joan, Elena Ribas, Stella Roselló, Nieves Marí, Vicent ‘Frit’, Toni Manonelles, Genoveva Tur i Pep Ferrer. També estava previst que hi assistís el cantador Vicent Marí ‘Palermet’, però finalment la covid li ho va impedir. A més a més, durant la vetllada, el dj eivissenc Chelu Garcia feia sonar música de tant en tant.