@Noudiari/ Gent per Eivissa denuncia que tres anys després del «sainet» protagonitzat l’Ajuntament d’Eivissa i el Consell Insular sobre la ubicació de les barques de Formentera, s’ha reobert el debat sense haver resolt encara el problema principal: «l’absoluta manca de planificació dels usos i espais del port de Vila».
Per això, des de GxE reclamen a les institucions «que no es facin més canvis i obres al port de Vila sense la preceptiva ordenació global dels usos i espais mitjançant un Pla Especial i Pla d’Usos, segons exigeix la Llei de Ports».
GxE recorda que des de fa quasi 20 anys (quan els tribunals anul·laren el que s’havia aprovat) està pendent la redacció i aprovació d’un pla especial del port. «Aquest pla, que obligatòriament s’hauria de consensuar amb l’Ajuntament, s’hauria de complementar a continuació amb un pla d’usos que preveiés el detall de l’ordenació del port. Mentrestant, no és que no sigui prudent seguint fent obres i canvis, és que fer-ne és il·legal».
En conseqüència, almenys fins a l’entrada en vigor dels referits plans d’ordenació del port, «les barques de Formentera no es poden canviar d’ubicació», indiquen des de GxE. «I en tot cas, volem advertir, que el port d’Eivissa, en tant que porta d’entrada a Formentera, té la consideració d’infraestructura suprainsular i per tant no poden ni l’Ajuntament d’Eivissa ni el Consell d’Eivissa decidir pel seu compte on ubicar les barques i l’estació marítima sense consultar el Consell de Formentera. A més, i en tot cas, l’elaboració d’aquesta planficació requereix un ampli procés de participació ciutadana i diàleg entre administracions, per tal de garantir que primen els interessos ciutadans i no l’especulació i el creixement insostenible del port», apunten a un comunicat.
Des de Gent per Eivissa, indiquen que l’Autoritat Portuària «fa temps que ha descobert que sense aquests instruments de planificació vinculants pot fer i desfer a mesura que els seus interessos (i no l’interès general d’Eivissa) li aconsellen fer canvis en les instal·lacions». «Només amb l’aprovació d’aquests plans, que insistim són obligatoris legalment, es pot assegurar que totes les decisions sobre el port es faran donant prioritat a l’interès general de la ciutadania de les Pitiüses. La ubicació de les barques de Formentera no és l’única ni la més important de les decisions pendent sobre el port d’Eivissa (queden per ordenar els espais dels molls Nord i de Ponent, o es Martell, que queden lliures amb els trasllats ja decidits per l’Autoritat Portuària sobre les línies de passatgers i mixtes que fins ara hi operaven), però totes afecten el futur de l’ordenació», indiquen.
Per tot això, GxE insta les institucions a iniciar «com més aviat millor els tràmits per redactar i aprovar un pla especial del port d’Eivissa i el corresponent pla d’usos». «Aquesta és la millor forma de defensar els interessos de la ciutadania (en l’ordenació del port i la seua integració amb la ciutat), que sempre és preocupació primordial de GxE, en contra dels interessos especulatius de l’Autoritat Portuària», finalitzen.