@Noudiari · Ara Balears / La UIB es posiciona oficialment contra l’ordre del TIL. Els professors titulars de Dret Públic Margalida Capellà, Sebastià Rubí, Joana Maria Socias Camacho, Helena Ladària i Bartomeu Trias, amb el vistiplau del rector, Llorenç Huguet, signen l’informe jurídic que acompanya el recurs contra la norma que interposà ahir la Confederació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de les Illes Balears (Coapa), que representa més de 270 associacions de pares i mares d’alumnes.
La Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia haurà de resoldre fins a tres recursos contra l’ordre de Tractament Integrat de Llengües que desenvolupa el decret i el decret llei. Als presentats la setmana passada per part de l’STEI i UGT, d’una banda, i l’Assemblea de Docents, per l’altra, s’hi suma ara un tercer recurs que ha interposat Coapa. L’acció judicial forma part d’una estratègia conjunta que persegueix l’objectiu d’evitar l’aplicació del trilingüisme el curs que ve.
“Demanam la suspensió cautelar d’aquesta ordre i desitjam que es resolgui abans de principi de curs per evitar encara més caos”, explicà ahir el president de Coapa, Jaume Ribas. “Ara bé, si es torna a decretar la suspensió cautelar de l’aplicació del TIL i el Govern es torna a treure un altre decret llei de la màniga, la situació serà, com a mínim, esperpèntica”, afegí.
Els arguments jurídics que aporta el document de la UIB conclouen que, així com ja succeí amb el Decret TIL, a l’ordre li “manca l’informe preceptiu d’alguns òrgans i institucions consultives, la qual cosa constitueix un vici rellevant del procediment que afecta la validesa de la norma reglamentària”. Cal recordar que aquest aspecte fou també remarcat en el vot particular dels quatre membres del Consell Consultiu que votaren contra la norma el mes de maig i que apuntaren que no es consultà la UIB, tot i ser la institució oficial consultiva en matèria lingüística.
També denuncia que l’ordre és invàlida, ja que no pot desenvolupar el decret llei per als propers cursos perquè esgota la seva vigència el curs 2013-14, que ara ha acabat.
La manca d’encaix amb la Lomqe, argument comú en els tres recursos presentats, adverteix que la imposició d’una llengua estrangera com a llengua vehicular per a l’ensenyament de disciplines no lingüístiques contravé la llei orgànica. I, així mateix, avisa que vulnera el principi d’igualtat que recull la Constitució, ja que els alumnes “que hauran tingut unes condicions de formació distintes” s’hauran de sotmetre a les mateixes revàlides que els alumnes d’arreu de l’estat espanyol.
Entén, a més, que “el principi d’universalitat del TIL” és un atac contra l’autonomia dels centres. Considera que contradiu la Llei de normalització lingüística, de rang superior, i que “ignora la línia jurisprudencial, perquè planteja l’assoliment de l’equilibri lingüístic quant als resultats de l’ensenyament i no com un apriorisme aritmètic”.
Banda d´incompetents.