@D.V./ “Ja era hora!!!”, “Ja la tenim aquí!!!”. “Nunca es tarde si la dicha es buena”… La cerimònia simbòlica de la primera pedra de les obres de reforma de la carretera de Sant Joan ha denotat l’expectació amb la qual els veïns de la zona –i per extensió, de tot el nord de l’illa- esperaven aquesta infraestructura. “Crec que la frase ‘Ja era hora!’ recull el sentiment unànime de la gent de Sant Joan”, ha declarat l’alcalde del municipi, Antoni Marí, ‘Carraca’.
Les expectatives responen a que aquestes obres tant esperades comencen amb quatre anys de retard respecte a les previsions inicials. Recordem que l’anterior executiu progressista havia deixat un projecte de reforma l’any 2011, però que posteriorment va ser revisat pel nou govern del PP. Mentre que l’antic projecte contemplava un carril-bici adossat al vial de la carretera, el nou projecte ubica el carril-bici per camins secundaris paral·lels a la via, aprofitant l’antic camí de Labritja. Tot i que el projecte ja s’havia reescrit a finals de 2012, l’adjudicació s’ha demorat dos anys més per la dificultat per triar entre les 26 propostes presentades per les constructores que han participat en el concurs.
“És cert que s’ha produït un retard”, ha reconegut la consellera insular de carreteres, Pepa Costa, “però l’assumim perquè hem donat prioritat a la seguretat. L’actual projecte té menys afectació al territori, comporta menys expropiacions -44.000 metres quadrats menys-, soterra totes les línies de telèfon i millora la seguretat dels usuaris”.
Una carretera adaptada a les necessitats dels veïns
La reforma de la carretera de Sant Joan té un pressupost de quasi 11 milions d’euros que han estat pagats pel Ministeri de Foment, i serà realitzada per l’UTE Copcisa i Construcciones Olivés. Es reformaran els 13,4 quilòmetres que van des de la rotonda dels Caçadors fins el poble de Sant Joan de Labritja. La nova carretera de Sant Joan tindrà una plataforma de 10 metres d’ample, amb un carril per cada sentit de 3,5 metres i andanes d’1,5 metres d’ample, excepte alguns punts on, a causa de la proximitat de cases a la via, l’andana és d’1 metre.
El carril-bici anirà per vials secundaris excepte en el trajecte entre el desviament a Portinatx i el poble de Sant Joan, on es farà un vial mixt de ciclistes i vianants adossats a la carretera. La nova carretera inclourà quatre rotondes noves i dues interseccions -a Sant Llorenç i a Sant Carles- que seran il·luminades. Es realitzaran correccions als traçats de les corbes i als canvis de rasant, es faran obres de drenatge per sota de la carretera i s’instal·laren 28 parades d’autobús amb les seves corresponents marquesines.
L’objectiu és que les obres finalitzin al febrer de 2016 i per mantenir aquest termini els treballs no s’aturaran durant l’estiu de 2015, tot i que es “minimitzaran per intentar no provocar moltes molèsties”.
“És un projecte que recull moltes de les suggerències dels vesins”, ha assegurat el president del Consell Insular d’Eivissa, Vicent Serra. “Fa tres anys i mig que treballem en aquest projecte i crec que, per fi, podem dir que s’ha triat el millor projecte possible”.
Les obres ja han començat encara que, de moment, no s’ha remogut terra sinó que s’estan fent feines topogràfiques.