@Noudiari · Ara Balears / Mitja hora després que acabàs el ple del Consell Escolar de les Illes Balears en què l’informe sobre la proposta d’ordre del TIL havia rebut el suport de 17 consellers, el rebuig d’11 i 2 abstencions i en què es recollia explícitament la tan reivindicada major autonomia de centre per a l’escola privada i concertada, la plana major de la Conselleria d’Educació compareixia en roda de premsa acompanyada dels representants d’un sector molt concret de la patronal educativa: Consell Educatiu Catòlic Escolar (CECE) i Escola Catòlica. És amb aquestes dues que el Govern ha pactat una “flexibilització” del calendari d’aplicació del TIL a ESO que rebaixa les classes d’anglès de 7 a 5 hores setmanals fins al curs 2016-2017.
Els resultats de la votació per aprovar l’informe favorable a l’ordre del TIL al Consell Escolar foren possibles gràcies a l’acord previ d’Escola Catòlica amb el Govern per flexibilitzar els projectes educatius i oferir més autonomia a les escoles concertades.
La consellera d’Educació calculà la posada en escena i presentà la rebaixa de dues hores setmanals d’anglès a ESO com un “gran acord per l’educació”. Amb la presidenta de l’única patronal que sempre ha estat partidària del TIL, CECE, Magdalena Mateu, asseguda a la seva dreta, i el president de la principal patronal de centres privats i concertats religiosos, Escola Catòlica, Bernat Alemany, a mà esquerra, Joana Maria Camps presentà un acord gestat en “reunions múltiples mantingudes amb les patronals de la concertada des de fa setmanes”.
La titular d’Educació aclarí que, tot i ser una reivindicació d’aquest sector, “s’aplicarà a tot el mapa escolar de les Illes”, és a dir, també a la pública. Concretament, el canvi consisteix que en el curs 2014-2015, a primer i segon d’ESO, es podrà impartir l’assignatura d’anglès més una matèria no lingüística en lloc de dues. És a dir, que es passarà de 7 a 5 hores setmanals de classes en anglès. Per al curs 2015-2016, a primer, segon i tercer d’ESO també es podrà fer així. Finalment, el curs 2016-2017 serà quan ja es farà l’assignatura de llengua anglesa més les dues matèries no lingüístiques, com preveia l’ordre de desenvolupament del TIL inicialment.
La consellera d’Educació explicà que aquest acord consisteix a començar amb mínims per arribar als màxims prevists a l’ordre, per la qual cosa els centres que assoleixin el màxim abans de 2017 seran “incentivats” i disposaran dels “recursos necessaris” per fer-ho.
Tot i aquests canvis, el pacte amb aquestes dues patronals de la concertada no implica cap modificació en relació a l’equilibri lingüístic. Així doncs, Camps assegurà que “no afecta ni el castellà ni el català”, perquè el TIL mai no ha parlat d’un repartiment aritmètic de les llengües, sinó d’un equilibri entre elles”.
Més diferències amb la pública
Des del Govern, faltat d’acords en aquest aspecte, es parlà ahir de les patronals com a “exemple de bona manera de dialogar”, però tanmateix la rebaixa de dues hores d’anglès per als propers dos cursos a ESO no va satisfer la resta de la comunitat educativa. De fet, des de l’STEI remarcaren que al matí només votaren a favor de l’ordre del TIL en el ple del Consell Escolar els representants del Govern, les patronals i els presidents dels consells escolars insulars -tret de la de Formentera-.
Consideren que es tracta “d’un pacte minoritari”. Igualment, lamentaren que la patronal “s’hagi venut per dues hores”. CCOO va lamentar que no tingui en compte els efectes negatius del TIL, “ni pedagògics ni laborals”. Per la seva banda, des de COAPA, Jaume Ribas es va referir a la rebaixa d’hores d’anglès com a “clarament insuficient” i apuntà a un augment de les “diferències entre la pública i la concertada” com a conseqüència directa de la major autonomia de centre reconeguda només a aquests centres.
El comitè de vaga de l’Assemblea de Docents rebutjà també el pacte de la Conselleria d’Educació amb les patronals CECE i Escola Catòlica per rebaixar dues hores setmanals d’anglès a primer i segon d’ESO el curs que ve i fins a tercer el curs 2015-2016.
“Rectificació improvisada”
Els docents consideren que el Govern “vol vendre” com una flexibilització el que ells consideren una “rectificació improvisada” del decret TIL. Posen l’accent que l’acord d’Educació s’ha produït només amb un sector concret de l’escola concertada, per la qual cosa ho interpreten com un acord no amb la comunitat educativa, sinó “amb uns empresaris que amb aquesta rectificació de la Conselleria s’estan cobrant les pressions que produïren durant la vaga envers els treballadors i treballadores de la concertada perquè no fessin vaga”. Així mateix, recorden que CECE sempre ha donat suport al TIL i que, “per tant, el pacte s’hauria de circumscriure estrictament a Escola Catòlica”.
L’Assemblea de Docents es refereix a aquest acord com un “pacte econòmic sense cap tipus de motivació pedagògica”. En aquest sentit, Guillem Barceló, portaveu dels docents, es demanava ahir amb quin criteri la consellera Camps ha decidit que “el que, segons ells, era bo i s’estava aplicant satisfactòriament fa uns mesos, ara ja no és viable. Amb quins criteris es flexibilitza a Secundària i no a Primària?”.