L’Ajuntament de Sant Josep ha mostrat la seva enèrgica protesta davant «la mala qualitat del servei transport públic» i farà arribar un escrit en aquest sentit al Consell per reclamar que posi remei «de manera immediata davant el perjudicis que està causant als usuaris del bus i a la ciutadania del municipi», segons ha anunciat l’alcalde, Ángel Luis Guerrero, que ha mostrat «l’enuig de tot l’equip de govern davant l’empitjorament del servei de bus aquesta temporada, els josepins i josepines no ens mereixem aquesta situació».
No és que el servei de bus no estigui dimensionat a les necessitats de Sant Josep, també hi ha el fet que, en les condicions actuals agreuja problemes com la saturació del centre del poble, diu. «El Consell no ha fet cas a la petició que plantejàrem fa uns mesos de que es traslladés l’actual parada davant l’església a l’estacionament públic de Cas Vildo amb el que la càrrega i descarrega de passatgers provoca greus retencions i, a més, representa un perill pels mateixos usuaris».
Guerrero ha explicat que s’han rebut nombroses queixes d’usuaris dels serveis de transport públic, que consideren del tot insuficient i tercermundista. «Si ja normalment el servei no és gaire bo, aquests mesos d’estiu sembla que es vulgui tocar fons, amb greus molèsties pels usuaris, que estan enfadats amb tota justícia. La ciutadania ens ha denunciat situacions com l’anulació sense avís de determinades línies per agrupar-les amb altres, això quan no es suprimeixen tots els serveis sense cap alternativa». Com a resultat, «s’ha deixat sense cobertura àmplies zones del municipi per tal que les operadores puguin omplir encara més uns busos ja saturats, per fer encara més incòmodes els viatges».
No només això, a més de la pèrdua de destinacions, s’ha produït una reducció de freqüències que «sumen un perjudici més a totes les persones que volen desplaçar-se amb transport públic al municipi. Més que apostar pel transport col·lectiu, sembla que es vulgui desanimar tots els que el fan servir. Quan la majoria de partits ens queixem que la nostra illa està saturada de cotxes, per comptes d’una aposta clara pel bus, el Consell deixa a la ciutadania sense una alternativa viable al vehicle privat. No es cap sorpresa perquè el seu model sempre ha set el d’asfaltar més i més», ha dit l’alcalde.
El regidor de Transports, Josep Guasch, ha fet un repàs «a la pèrdua d’expedicions i trajectes que estan patint els vesins del municipi aquest estiu que afecta a totes les línies, començant per les de major demanda». Així, la Línia 2, que donava servei a Sant Antoni i Port des Torrent (hotel Occidental), ha desaparegut per ajuntar-la amb la Línia 9, la que enllaça Sant Antoni amb Eivissa passant per Sant Josep. També ha desaparegut la Línia 4, de Patges de Comte a Sant Antoni, per fusionar-la amb la L7 de Cala Bassa, que és clarament insuficient pel volum de persones que volen anar a aquestes platges i això fa que els busos vagin desbordats. A més, té serve entre les 9 i les 21, quan molts visitants surten més tard de la platja -i ho fan alhora- per poder veure la posta de sol.
La L6, que va de Sant Antoni a l’extrem de Port des Torrent (hotel Sea View) ha vist escapçades les sortides, que es fan en uns horaris mancats de tota lògica i impossibles de retenir (dos sortides a primera hora separades més de quatre hores de les següents, etcètera).
«a situació no millora al cas de les línies que haurien de facilitar els desplaçaments amb Cala Tarida, Cala Vedella i Es Cubells a Sant Josep, indican des de l’Ajuntament. Des del 12 de juliol la línia 42 es converteix en circular, el que resulta inadequat per les necessitats d’aquesta zona. De pas, baixa a només cinc expedicions diàries la ruta de Sant Antoni a Cala Tarida i desapareix la de Cala Vedella a Sant Josep, mentre la que enllaça aquests dos nuclis amb Eivissa queda reduïda a dos sortides diàries a mig matí i primera hora de la tarda, una cobertura «totalment paupèrrima».
«La cobertura insuficient de les necessitats de la nostra ciutadania també es dóna a les línies de gran demanda com la que va a l’aeroport des de Sant Antoni passant per Sant Josep, la L8, que fa la darrera sortida a les 23 hores i només passa una vegada cada hora, el que fa que estigui totalment col·lapsada. De fet, per quan arriba el autobús a Cala de Bou ja no queden seients lliures ni espai per a les maletes».
Les comunicacions des de la resta de l’illa cap a la principal porta d’entrada a Eivissa com és l’aeroport, «deixen molt que desitjar fins i tot des de Vila, amb expedicions entre les 6.30 i les 23.30 hores, quan com a mínim s’haurien de mantenir mentre duri l’operativa a l’aeroport, a més de reforçar horaris i freqüències».
«Les prestacions del servei públic de transports són igualment deficients al cas que es vulgui visitar ses Salines i el seu entorn. La línia que enllaçava el Parc Natural amb Eivissa passant per Platja d’en Bossa (L11B) no ha operat enguany tot i l’alta afluència de persones, és una decisió completament inexplicable, perquè el transport col·lectiu ens ajudaria a descongestionar l’intens trànsit de la zona, que s’arriba a col·lapsar a determinades hores del dia. Tampoc és molt millor la situació dels enllaços amb ses Salines passant per Sant Jordi (L11), amb una expedició cada hora entre les 9.30 i les 20 hores, que és clarament insuficient» per aconseguir que més persones optin pel transport públic a l’hora de visitar ses Salines».
Guasch acusa el Consell de tractar «com a eivissencs de segona» als vesins i vesines de Sant Josep i les seves necessitats. Un municipi que frega els 30.000 habitants «no pot estar connectat amb Sant Antoni i Eivissa -una mateixa línia per anar cap a tots dos- només fins les 20.30 hores els dies feiners. Una situació que no és millor tampoc pels vesins de Sant Jordi, que es troben que els diumenges i festius no circula la L35, que els permet anar de Sant Jordi a Eivissa passant pels barris de sa Carroca i Can Misses».