L’Ajuntament de Sant Josep retornarà al Consell d’Eivissa els fons romanents per a les ajudes a les persones afectades pel desallotjament dels Don Pepe, un cop tramitades i concedides totes les ajudes que es varen sol·licitar. Tot i haver pagat el total de les peticions econòmiques rebudes i amb el 100% del que demanaven aquelles que complien els requisits, han quedat per concedir 165.500 euros dels 500.000 que va assignar la institució insular a aquestes persones, el 33% del total, que ara se li reingressen. Paral·lelament, es segueixen tramitant també els ajuts al lloguer aprovats per la conselleria d’Afers Socials a mesura que es van registrant a l’Ajuntament. Amb l’aprovació en junta de govern fa uns dies de les últimes sis peticions rebudes, s’han rebut ja un total de 24, amb una despesa compromesa de 230.000 euros per ajudar a fer front al cost de l’arrendament dels afectats entre els anys 2022 i 2023.
«Tal com ens vàrem comprometre hem estat sempre al costat de les famílies afectades tant amb recursos propis, com gestionant els ajuts que han pogut aportar des de la resta d’administracions. I tot i el poc personal que tenen els serveis socials, tot s’està tramitant amb la màxima diligència i en un temps rècord, perquè sabem que aquestes persones ho necessiten», ha dit l’alcalde, Ángel Luis Guerrero.
A petició del Consell d’Eivissa, l’Ajuntament va acceptar l’encomana de la institució insular per gestionar un fons de mig milió d’euros per atendre l’emergència social arrel de la ruïna de l’edifici A dels Don Pepe a través d’un conveni signat a finals de l’any 2021. Fins el mes de novembre que hi havia de termini, s’han tramitat i concedit 38 peticions de les 43 rebudes, que pugen fins els 334.500 euros. Segons el repartiment acordat amb la institució insular, cada propietari que vivia a l’immoble havia de rebre 10.000 euros, els que tenien un pis a l’immoble però no hi residien podien demanar 5.000 euros d’ajut i els llogaters, 2.500 euros. En qualsevol dels casos, es tenia dret a 1.000 euros més per cada menor o persona depenent a càrrec. Finalment, s’han atorgat 10.142 euros d’ajuda mitjana entre les 28 peticions registrades per part dels propietaris residents a l’edifici, 5.800 euros de mitjana entre les 5 peticions de persones que tenen algun pis als Don Pepe però no hi vivien al moment del desallotjament i 3.200 euros de mitjana entre els cinc llogaters que ho han sol·licitat. Unes altres quatre sol·licituds d’ajuda es varen desestimar perquè els demandants no varen aportar la documentació que se’ls demanava tot i els diversos requeriments per fer-ho, mentre que només una de les peticions es va denegar perquè no complia els requisits.
Val a dir que a dia d’avui les famílies dels Don Pepe encara poden seguir sol·licitant els ajuts a les despeses de lloguer finançats pel Govern, més enllà de les 24 concedides a dia d’avui, totes les que s’han presentat. Aquesta línia d’ajuts ha representat una despesa de 70.960 euros per l’any 2022 i uns altres 159.040€ que s’entregaran a través de pagaments periòdics al llarg d’aquest 2023. Tot i que la mitjana és de gairebé 10.000 euros per sol·licitant, s’han atès demandes que van dels 800 euros fins els 14.800 euros. L’Ajuntament i la Conselleria balear d’Afers Socials varen acordar prestar aquest ajut al llarg de quatre anualitats, amb 145.000 euros pel primer any de vigència, 291.000 euros els dos següents i una última consignació de 145.000 euros pel 2025. Aquestes quanties s’afegeixen a la primera ajuda d’emergència que va proporcionar l’Ajuntament als afectats, amb l’estància a un establiment turístic per un període de dos mesos que va representar una despesa global de 130.000 euros.
A aquesta xifra s’han de sumar uns altres 44.000 euros per ajudar a reinstal·lar-se a 36 de les famílies afectades, més de 20.000 euros en ajudes directes al lloguer als que ho varen necessitar en un primer moment i altres despeses com una nau per dipositar les seves pertinences, 194.000 euros en total. Això representa una mitjana de 3.880 euros per cada un dels habitatges, més del doble si s’afegeix la despesa de l’apuntalat d’emergència de l’edifici, que va haver d’assumir també l’Ajuntament, així com la tanca perimetral i el servei de vigilància presencial i electrònica desplegat per evitar robatoris i ocupacions.
Pobre gente, les están mareando y al final ni van a ver un duro ni un piso, que cambien la Ley por procedimiento de urgencia y les dejen arreglar el edificio.