@D.V./ Vuit anys, tres mesos i quatre dies després de que es posés la primera pedra -va ser un 19 d’abril de l’any 2005- tot està a punt per a que l’estació d’autobusos Cetis albergui el seu primer trajecte oficial. Serà aquest dimecres, a les sis del matí, quan un autobús de la companyia Voramar El Gaucho realitzi el trajecte entre Vila, Sant Jordi i l’Aeroport. Serà un moment històric però que no comporta la fi d’aquesta llarga història, perque el trasllat i les tarifes encara estan recorregudes davant els tribunals pel Consell Insular i les empreses de transport.
No obstant, mentre la justícia continua el seu llarg i lent camí, la realitat immediata és que aquest dimecres partiran de la nova estació Cetis les línies de la concessió de l’empresa Voramar El Gaucho i que, a mitjanit, sortirà el Discobus en direcció a Platja d’en Bossa. Aquest dimecres ja no sortirà cap autobús de la parada d’autobusos del carrer Isidor Macabich, entre Abad y Lasierra y la plaça Enric Fajarnés. Divendres serà el torn de les línies de les companyies H.F. Vilás, Autobuses San Antonio y Autocares Lucas Costa.
De moment, encara no s’han aprovat les tarifes definitives, tot i que el Consell Insular d’Eivissa assegura que “s’està treballant” per aprovar-les aviat.
Les línies que partiran del Cetis aquest dimecres seran les següents:
L8. Eivissa – Sant Josep – Sant Antoni
L10. Eivissa – Sant Jordi – Aeroport
L11. Eivissa – Ses Salines
L12. Eivissa – Cap Martinet – Jesús – Puig d’en Valls
L14. Eivissa – Platja d’en Bossa
L14H. Eivissa – Hospital Can Misses
L15. Eivissa – Jesús – Cala Llonga
L26. Eivissa – Sant Josep – Cala Vedella
L30. Eivissa – Santa Agnès – Sant Antoni
L35. Eivissa – Sa Carroca – Sant Jordi
L38. Eivissa – Sant Josep – Cala Tarida
L42. Eivissa – Sant Josep – Es Cubells
L45. Vara de Rey – Dalt Vila – Cas Serres
Discobús Platja d’en Bossa
Mentre que les línies que sortiran del Cetis divendres són aquestes:
L3. Eivissa – Sant Antoni
L13. Eivissa – Santa Eulària
L20. Eivissa – Sant Joan – Portinatx
L25. Eivissa – Santa Gertrudis – Sant Miquel
L33. Eivissa – Sant Mateu
Discobús Sant Antoni
Discobús Santa Eulària
Aprenent a agafar bé la corba
Durant la tarda de dimarts, xofers i tècnics de les empreses Voramar El Gaucho y Autobuses San Antonio han realitzat proves a l’estació Cetis, han comprovat les instal·lacions i s’han familiaritzat amb el seu funcionament. Segons Anna Sagalés, directora de l’estació d’autobusos, ha estat una trobada tècnica, de feina, i amb un “ambient constructiu”. Durant les proves, els conductors s’han queixat que la rampa per accedir a l’estació té una corba molt tancada, amb el que és necessari realitzar una maniobra delicada.
“És qüestió d’agafar-li el truc al gir, obrir-se una mica més per no tocar la vorera”, ha explicat Anna Sagalés, que també ha informat que un altre problema que han hagut de resoldre és que els autobusos no s’hi acostumaven el suficient a la barrera i que el lector electrònic no podia reconèixer la matrícula. Petits detalls que, segons la directora de l’estació, s’aniran polint durant els primers dies.
Per la seva part, el president de l’Associació Pitiusa d’Empresaris de transport regular de viatgers en Autobús (Apebus), Alfonso Ribas, s’ha mostrat resignat davant la possibilitat de traslladar-se definitivament a la nova estació. Segons Ribas, és “quasi segur” que acataran l’ordre del Consell per traslladar-se al Cetis perque no tenen “més remei que obeir”, tot i que no renuncia a que els advocats de l’empresa trobin “esquerdes legals” per demorar aquest fet. Ribas s’ha mostrat molt frustrat per aquesta possibilitat ja que considera que és un cop “molt dur” per al transport públic d’Eivissa: “Nosaltres hem fet sempre un esforç important per a que les coses funcionin bé”, i ha assegurat que és un “greu error” traslladar també el Discobús al Cetis perque això provocarà que “tots els seus usuaris agafin taxis-pirata”.
Fins a 440 sortides diàries
Segons la Societat Gestora Cetis, durant el primer dia d’operacions, està previst que tinguin lloc un total de 302 sortides de vehicles i un nombre similar d’entrades. A partir de divendres, quan està previst que totes les companyies ja operin a la nova estació, es calculen un total de 440 sortides y una xifra similar d’entrades, incloent el Discobus. Segons els càlculs de Societat Gestora CETIS, la mitjana d’ocupació diària de les andanes es d’un 11%, el que suposa una ocupació mitja de 1,5 andanes.
Durant aquests dies, uns informadors repartiran flyers informatius tant al Cetis com a l’antiga estació d’Isidor Macabich per informar del canvi als usuaris. L’estació també comptarà amb un personal que, segons l’empresa, té “una àmplia experiència tant en la conducció d’autobusos com en la gestió d’infraestructures similars”. Els recursos humans inclouen, a més de la directora, un cap d’estació, tres ajudants del cap d’estació, una administrativa, un tècnic de manteniment, servei de vigilància 24 hores i personal subcontractat pel servei de neteja.
A la ciutat d’Eivissa, es mantenen les parades urbanes per càrrega i descàrrega de viatgers a les L10, L12, L14, L14H i L45. A la resta de línies, les parades dins la ciutat seran només per baixar.