@Noudiari/ El diputat socialista al Parlament de les Illes Balears, Enric Casanova, va mantenir ahir al vespre una trobada amb els militants de la Federació Socialista d’Eivissa (FSE) on va explicar el procediment i les conclusions de la Comissió que ha investigat el procés de contractació i execució de les autopistes d’Eivissa.
Segons Casanova, una actuació amb «nombroses irregularitats» en el procés de disseny, planificació, contractació, execució i gestió, amb pràctiques «constatades» de «presumpta corrupció» per part dels responsables polítics del PP, des dels seus inicis el 2004 fins a la passada legislatura.
Aquesta trobada es produeix uns dies abans de la celebració del ple del Parlament que debatrà el dictamen d’aquesta Comissió i que, pels socialistes, té una conclusió molt clara: el sobrecost d’aquesta infraestructura es va generar des del principi pel la voluntat clara del PP i que ha suposat més de 400 milions d’euros que els ciutadans de les Illes Balears hauran de fer-se càrrec.
Unes hores abans de la reunió amb els militants socialistes, la portaveu adjunta del Grup Parlamentari del PSIB-PSOE, Bel Oliver, avançava el vot favorable dels Socialistes a favor d’aquestes conclusions i que, a més, «s’estudiaran més accions que se’n puguin derivar», un cop posat en coneixement de la Fiscalia anticorrupció i del magistrat de l’Audiència Nacional aquest informe sobre les conclusions de la Comissió. Un informe on es ressalten «les mentides i contradiccions» entre els compareixents «que podrien obrir» vies de recerca addicionals susceptibles de ser judicialitzades, tal com ha recordat Enric Casanova.
El document cita, entre una llarga llista, l’exdirector de carreteres del Govern Balear, Carlos Jover, l’exconsellera d’Obres Públiques del Consell d’Eivissa, Stella Matutes, la també exconsellera d’Obres Públiques del Govern i actualment diputada del PP, Mabel Cabrer, o l’expresident balear Jaume Matas, que amb les seues compareixences acrediten «la intencionalitat i la voluntat d’assumir el control de tot el procés» de les carreteres d’Eivissa, «així com la vinculació de bona part dels sobrecostos a determinades decisions polítiques».
Així mateix, es constata que la discrecionalitat amb què s’administrava els diners de l’execució de les obres permetia «esquivar» fàcilment els controls públics per part de les empreses constructores com, per exemple, de factures per despeses de publicitat, «una pràctica en consonància amb altres casos de presumpta corrupció relacionats amb el finançament irregular del PP «i que, ara, estan sent investigats, com la coneguda ‘Trama Púnica’.
Segons l’informe, la manera en què els responsables polítics van prendre les decisions pel que fa a les autopistes d’Eivissa apunten «la il·legitimitat» d’un deute generat «que hauran d’assumir les ciutadanes i ciutadans» i que representa «la segona hipoteca més gran de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB) «-només superada per l’hospital de Son Espases- amb un cànon anual de més de 20 milions d’euros, a causa dels sobrecostos d'»una actuació que havia de costar, segons el conveni de carreteres de 1999, 8,33 milions d’euros, que es va licitar per 166 milions d’euros i que ha acabat costant 600 milions d’euros».