@Noudiari · Ara Balears / El grup parlamentari MÉS ha presentat avui una denúncia davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència sol·licitant que obri un expedient a Repsol, Cepsa i British Petroleum i investigui per què el gasoil és més car a Balears i si s’han concertat en matèria de preus.
Els ecosobiranistes consideren que les tres empreses denunciades poden estar efectuant «pràctiques anticompetitives» al mercat de distribució de combustible d’automoció a Balears i emparen la seva denúncia a l’existència de «dades objectives» que apunten cap a una concertació de preus, com el fet que només a Balears es paga encara més d’un euro per litre de gasoil, quan a la resta del país no és així.
La denúncia que signa el portaveu de MÉS, Biel Barceló, reclama a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència que, si s’escau, imposi les sancions econòmiques i de comportament que corresponguin.
Segons un comunicat de MÉS, els preus van des del 0,82 euros el litre a Canàries i 0,92 a Múrcia, a 1 euro a Andalusia, mentre que a les Balears l’estació que ofereix el preu més barat ven el gasoil a 1,11 euros, molt per sobre de la mitjana estatal, de manera que l’arxipèlag és una excepció a Espanya, ja que és l’únic lloc on no es pot aconseguir gasoil per un euro o menys.
També a les Balears és on costa més la benzina : El preu de 60 litres de benzina 95, inclòs impostos, és de 87,5 euros, fet que suposa 4,4 euros més que la mitjana estatal per aquesta quantitat.
MÉS considera que els consumidors de les Illes Balears són els únics que no s’estan beneficiant de la baixada de preus dels combustibles que s’ha produït en les últimes setmanes.
La denúncia afirma que «no hi ha cap dada que justifiqui la diferència de preu a què estan sotmesos els consumidors, amb diferències amb la resta de l’estat que resulten sagnants» en perjudici de les Balears.
Els de MÉS detallen que les tres operadores denunciades «copen el mercat de les gasolineres a Balears, ja sigui de manera directa o indirecta per mediació d’empresaris independents».
El diputat Miquel Àngel Mas ha advertit que «aquestes pràctiques contràries a la competència són clarament perjudicials per als consumidors i per a l’economia balear en general, ja que encareix tots els productes i serveis, en la mesura que els carburants fòssils constitueixen la principal i gairebé única font d’energia per al transport».
El Grup MÉS ha acusat el Govern de «passivitat» davant aquesta situació, tot i que la coalició nacionalista ha demanat a l’executiu «que actuï i presenti una denúncia davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència», ha explicat Mas.
Els diputat de MÉS han assenyalat que aquesta situació seria evitable o tindria un impacte més reduït si s’hagués aprovat el nou Règim Econòmic Balear, que preveu la reforma estatutària de 2007 i que havia d’haver entrat en vigor l’1 de març de 2014, un termini que el Govern balear i el Govern espanyol, tots dos del PP, han incomplert greument.