La flota del transport públic del Consell Insular d’Eivissa ja disposa de dos autobusos elèctrics, amb els que s’evitarà l’emissió de 54 tones de CO₂ a l’any. El vicepresident segon i conseller insular de Transports, Javier Torres, ha participat avui en la presentació d’aquests dos vehicles d’emissions zero i ha informat que, a partir de la Setmana Santa, operaran les línies L35 Eivissa > Can Misses > sa Carroca > Sant Jordi i l’L45B Vara de Rey > Talamanca > CETIS > Can Misses > Ca n’Escandell > Cas Serres > Vara de Rey.
“Avui el transport públic d’Eivissa i els seus usuaris estan d’enhorabona perquè s’incorporen a la flota dos vehicles d’emissions zero, els primers operant al servei de l’illa en la seva història. Les noves unitats substitueixen a dos microbusos amb més de 10 anys d’antiguitat, i a partir de la Setmana Santa operaran les línies L35 i L45B, que són utilitzades per 60.000 viatgers cada any. Es tracta d’una millora molt important pel que fa a emissions, d’equipaments dels mateixos vehicles i de contaminació acústica. Aquesta renovació progressiva d’autobusos és una exigència que des del principi de la legislatura hem traslladat a totes les empreses concessionàries del servei i en aquest cas l’empresa Voramar el Gaucho – Alsa està complint amb aquest compromís d’incloure a la seua flota vehicles menys contaminants”, ha manifestat el vicepresident segon i conseller insular de Transports, Javier Torres, durant la presentació, celebrada aquest dimarts a l’Estació d’autobusos de Sant Antoni i que ha comptat també amb la participació del director general d’Alsa, Víctor López, i del vicepresident primer del Consell Insular d’Eivissa, Mariano Juan.
Sobre les característiques dels dos autobusos, gràcies a la seva tecnologia de propulsió elèctrica s’estima que la seva posada en marxa suposarà un estalvi anual de 22.000 litres anuals de combustible dièsel, amb el que s’aconseguirà una reducció d’emissions de més de 54 tones de CO₂ a l’any. De fet, la principal aportació de la tecnologia elèctrica d’aquests vehicles és que redueixen a zero les emissions emeses a l’atmosfera. Utilitzen un motor elèctric impulsat per bateries embarcades alimentades per energia elèctrica i compten amb un sistema de recuperació de bateries que permet la seva recàrrega, aprofitant l’energia produïda en la frenada o la inèrcia de les retencions, possibilitant una major autonomia. Tot això permet que els autobusos elèctrics tinguin un 90% d’eficiència respecte al 30% que posseeixen els vehicles de combustió, a causa de pèrdues energètiques per fregament i calor.
D’altra banda, el soroll exterior i interior produït pels vehicles elèctrics és mínim, la qual cosa contribueix a un major confort dels viatgers durant el trajecte i a la reducció de la contaminació acústica. A més, com compten amb motors molt compactes que ocupen un menor espai s’aconsegueix una optimització de l’espai que es tradueix en una major comoditat per als viatgers
Els dos nous vehicles són model E-Atack de Karsan, de 8 metres de longitud i 43 places, més una plaça reservada per a PMR (Persona amb Mobilitat Reduïda). És un model low entry que fa més còmodes i accessibles els trajectes, i compta amb un sistema que facilita la pujada i baixada dels viatgers. Aquest model també disposa de carregadors USB, distribuïts en l’habitacle per a la recàrrega dels dispositius mòbils dels usuaris. “Amb la incorporació d’aquestes dues unitats i dels sis autobusos híbrids presentats el passat mes de febrer Alsa dóna un pas més en la renovació de la seva flota a Eivissa, tant en termes de reducció de la seva edat mitjana, com en termes d’eficiència mediambiental, la qual cosa redunda en la millora dels serveis que presta a l’illa”, ha assenyalat López, qui ha afegit que durant els propers dies es matricularan els vehicles.
Torres, per la seua part, ha destacat que des del Departament de Transports del Consell Insular d’Eivissa s’ha treballat en dos eixos fonamentals: en primer lloc, en aplicar millores de seguida que s’han disposat dels recursos per fer-ho i quan la situació sanitària originada per la Covid-19 ho ha permès (incrementant freqüències, ampliant línies especials nocturnes i dotant el servei de noves línies d’autobús). En segon lloc, avançant en el futur contracte de transport públic per licitar quant abans el nou servei. “Aquests anys s’ha portat a terme un treball molt intens amb l’objectiu d’avançar el màxim possible la licitació de la nova concessió de transport públic. Els resultats demostren que s’ha fet més feina que mai perquè els plecs ja s’han enviat a l’ONE per ser revisats quan en la legislatura anterior només es va aprovar inicialment el pla de transports”, ha conclòs el vicepresident segon i conseller insular de Transports.
Los vehículos no tienen tubo de escape está claro, pero si la electricidad no viene de energías renovables……