El ple del Consell d’Eivissa ha aprovat avui inicialment el reglament pel qual s’estableixen els criteris d’autorització dels centres d’atenció a la infància de 0 a 3 anys a l’illa d’Eivissa. «Començam un camí per reconèixer la tasca que fins ara duien les anomenades ‘guarderies’ i que ara es reconeixen com a centres d’atenció a la infància», ha afirmat la consellera de Benestar Social, Família i Igualtat, Carolina Escandell.
El text proposa les característiques mínimes que hauran de complir els centres quant a espais i instal·lacions, alimentació, magatzems, banys, espais exteriors i seguretat, ha explicat la institució insular en un comunicat de premsa, on ha detallat aquestes característiques.
Així, cada unitat haurà de disposar d’una aula amb una superfície mínima de 30 metres quadrats. En el cas de la unitat de 0-1 any ha de tenir un espai separat per al descans dels nadons, un espai diferenciat per a la preparació de biberons i un espai diferenciat per al canvi de bolquers. En el cas de la unitat 1-2 anys ha de tenir un espai separat per al descans dels infants i un espai diferenciat per al canvi de bolquers. I l’aula de 2-3 anys ha de tenir un espai separat amb un espai per a canvi de bolquers i una cambra de bany amb un mínim de dos lavabos, dos inodors i una instal·lació idònia per a la neteja del cos sencer.
Pel que fa a alimentació, s’estipula la necessitat de disposar d’espais adients per a la conservació, manipulació i preparació d’aliments. Els menús, que han de ser planificats i supervisats per professionals, hauran d’assegurar una nutrició adequada a les necessitats dels infants amb criteris de ser variats, equilibrats i respectar preceptes religiosos i culturals. També s’han de tenir en compte al·lèrgies o intoleràncies diagnosticades i justificades.
Respecte als magatzems, hi ha d’haver un espai o moble tancat en clau i diferenciat per emmagatzemar els estris o productes de neteja, el qual no ha de ser accessible als infants i, en cap cas, ubicats en cap dels espais d’ús habituals per part dels infants, mentre que pel que fa als banys de persones adultes, han de ser d’ús exclusiu del personal i persones adultes, han d’estar separats de les aules i de les cambres de banys dels infants i han de comptar amb lavabo, inodor i dutxa.
Quant a espais exteriors, s’ha de disposar d’un espai d’ús exclusiu del centre amb una superfície total no inferior a 75 metres quadrats transitable per als infants i, almenys, amb un mínim de 2 metres quadrats per infant. Ha de ser un espai preferentment assolellat i disposar de porxos, arbres o elements similars per alternar amb zones d’obres.
Finalment, respecte a seguretat s’especifica que tots els acabats han de garantir la seguretat i el benestar dels infants, amb totes les instal·lacions elèctriques fora del seu abast per damunt dels 150 cm del terra. No hi haurà allargadors ni cablatge accessible per davall de l’esmentada alçada. A més, el centre ha de comptar amb sistemes de climatització, aigua calenta, contenidors especials per a bolquers usats, i tota una sèrie de preceptes tècnics que es detallen al text.
«El reglament també incideix en les ràtios de personal», han afirmat i han detallat que en el cas d’infants de 0-1 any serà d’1 persona cada set infants, en els d’1-2 anys serà d’1 cada 12 i en els de 2-3 anys serà d’1 cada 18. «A més, s’estableix un màxim d’infants d’entre 10 i 20 depenent del grup d’edat», han afegit.
Modificació al Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus no perillosos
D’altra banda, en la sessió d’avui també s’ha aprovat, en aquest cas de manera definitiva, la modificació puntual número 1 del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus no perillosos de l’illa d’Eivissa consistent en la inclusió d’una Disposició Addicional.
«Aquesta modificació ve motivada per garantir la continuïtat en la gestió de les fraccions de paper/cartró i vidre que integren l’objecte del servei públic obligatori insular de tractament de residus titularitat del Consell Insular d’Eivissa i que actualment es realitza a l’Estació de transferència de residus d’envasos prevista al pla, quan s’hagin d’escometre obres de reforma d’aquesta instal·lació o altres motius d’urgència», han assenyalat.