El vicepresident segon i conseller d’Innovació, Transparència, Participació i Transports del Consell Insular d’Eivissa, Javier Torres, ha presentat aquest dilluns el primer reglament de Transparència de la institució insular per blindar i garantir la publicació de la informació pública així com el seu accés a la ciutadania. Està previst que aquest document s’aprovi inicialment en el Ple ordinari de març i després s’obriria el termini d’exposició pública durant 30 dies per la presentació d’aportacions.
“El reglament de Transparència és un document molt important i que representa la consolidació de tota la feina feta pel departament durant aquesta legislatura. La transparència ha de formar part de l’acció de govern i del dia a dia d’una institució i és essencial per rendir comptes. Amb aquest reglament es blinda la transparència per garantir-la i que no depengui exclusivament de la voluntat política”, ha manifestat el vicepresident segon i conseller d’Innovació, Transparència, Participació i Transports del Consell Insular d’Eivissa.
A continuació, Torres ha recalcat que el reglament és la més rellevant de totes les iniciatives portades a terme i que gràcies a tota la feina en aquesta matèria l’índex de Transparència ja supera el 87%, el doble de la puntuació registrada a l’inici d’aquesta legislatura. “Hi ha una entitat independent avaluadora, Dyntra, que abans d’aquesta legislatura, hi havia punts que ni tan sols es complien i d’altres que ni s’actualitzaven. Ara comptem amb més d’un 87% de transparència, un percentatge molt elevat que demostra que aquesta matèria és una prioritat per nosaltres”, ha explicat el vicepresident segon i conseller d’Innovació, Transparència, Participació i Transports, qui també ha recordat que el portal de transparència de la institució insular, estrenat l’abril de 2022, ofereix d’una forma més clara totes les dades i n’inclou de noves com les relacionades amb els contractes menors i majors i amb les dietes de tots els polítics de la corporació insular. Tota la informació del Consell Insular d’Eivissa es pot consultar al portal de transparència https://transparencia.conselldeivissa.es
Reglament dividit en set capítols
Sobre el futur reglament de Transparència, l’objectiu és generar un incentiu i iniciar l’efectiva implantació al Consell Insular d’Eivissa de les mesures pròpies dels governs locals transparents, amb un grau d’anticipació i eficàcia molt superior al que derivaria d’un escenari orfe de reglaments. L’estructura d’aquesta nova normativa consta de set capítols: Al capítol I, titulat Disposicions generals, s’estableix l’objecte de la norma i l’exercici del dret d’accés a la informació pública.
El capítol II, dedicat a la informació pública, regula les diferents formes que tenen les persones d’accedir a la informació pública, estableix els diferents requisits que han de tenir les dades, els continguts i els documents que conformen aquesta informació i, finalment, es desenvolupen les limitacions generals a l’accés a la informació pública. En el capítol III es regula la transparència activa, és a dir, la informació pública que les entitats compreses dins de l’àmbit d’aplicació del reglament han de publicar d’ofici per ser la més representativa de l’activitat de l’Administració local i la de major demanda social.
El capítol IV regula la transparència passiva, és a dir, l’exercici del dret d’accés a la informació pública, la titularitat de la qual correspon a qualsevol persona física o jurídica, pública o privada, sense prèvia exigència de cap condició de ciutadania. La denegació de l’accés a aquesta informació s’haurà de basar en algun dels límits prèviament regulats, quan, després de resolució motivada i proporcionada, quedi acreditat el perjudici per a aquelles matèries i no hi hagi un interès públic o privat superior que hi justifiqui l’accés.
El capítol V, per la seua part, es dedica a la transparència col·laborativa i s’hi estableix el règim de reutilització de la informació pública. L’objectiu fonamental és la generació de valor públic a la ciutadania en els àmbits social, innovador i econòmic. Respecte el capítol VI, regula el règim de reclamacions i s’hi estableix la possibilitat de presentar queixes quan l’Administració no compleixi les seues obligacions en matèria de publicitat activa, per tal d’evitar haver de sol·licitar-la a través del procediment regulat en el capítol IV. Per concloure, el capítol VII regula el sistema d’avaluació i seguiment de la norma, que estableix la competència general de la Presidència per a desenvolupar-la, implementar-la i executar-la, dictant si és el cas les mesures organitzatives, així com de formació, sensibilització i difusió que corresponguin.