El vicepresident i conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, Juan Pedro Yllanes, ha entregat aquest migdia les plaques que distingeixen com a emblemàtics els establiments de l’illa d’Eivissa. En total, es tracta de deu comerços de Sant Josep de sa Talaia i Santa Eulària des Riu, municipis que s’han adherit al programa impulsat per la Direcció General de Comerç a través de l’IDI (Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears).
L’acte, que s’ha celebrat al Consell Insular d’Eivissa, ha comptat amb la presència del president del Consell, Vicente Marí; la consellera de Promoció Econòmica i Empresarial i Cooperació Municipal, Maria Fajarnés; el director general de Comerç, Miquel Piñol; la directora gerent de l’IDI, Mariona Luis; l’alcaldessa de Santa Eulària, M. Carmen Ferrer; la tinent d’alcalde de Comerç de Sant Josep, Pilar Ribas; així com representants dels comerços que formen part d’Emblemàtics Balears.
El projecte Emblemàtics Illes Balears, que ja compta amb 122 establiments comercials de 15 municipis de l’arxipèlag, neix de la necessitat de protegir l’activitat comercial de proximitat i, més específicament, la dels establiments amb més tradició dels municipis. El vicepresident Yllanes ha manifestat que «l’objectiu és fomentar i impulsar els petits establiments comercials de tota la vida, aquells petits comerços amb història, les botigues arrelades als nostres barris i pobles».
Yllanes ha declarat que «la història d’un poble es pot explicar també a través dels seus comerços i, sobretot, a partir de les persones que hi estan al capdavant, com les famílies que han mantingut el negoci fins a l’actualitat». El vicepresident ha afegit que «la identificació i visibilitat d’aquests establiments també té un impacte sobre el conjunt del teixit comercial de la zona, i afavoreix el conjunt del comerç de proximitat dels municipis».
L’IDI, responsable del projecte juntament amb la Direcció General de Comerç, ha editat un manual perquè siguin els mateixos ajuntaments els que identifiquin els negocis que compleixen els requisits per ser emblemàtics. De fet, s’han establert una sèrie de categories per unificar els criteris entre tots els participants en el projecte. Així, un comerç pot ser catalogat com a arrelat (amb un ofici o producte singular), amb història (amb més de 50 anys de vida), i amb patrimoni (amb elements arquitectònics destacats). Així, els establiments que compleixen aquestes tres categories són emblemàtics.
Premiats a Sant Josep
Els comerços emblemàtics de Sant Josep de sa Talaia són Can Jordi (amb història i patrimoni), Can Pep Xica (amb història), Can Pou (amb història), Can Reial (amb història), i Can Ros (arrelat i amb història).
La responsable de Comerç de Sant Josep, Pilar Ribas, ha destacat el paper que tenen aquests comerços «en la vertebració del territori en un municipi de població dispersa com és el nostre», i ha posat en valor «el compromís de les successives generacions que han anat prenent el relleu a les botigues tradicionals de Sant Josep». Per a Ribas, la continuïtat d’aquest comerç tradicional «passa per una aposta pel producte local, la proximitat amb el client i l’arrelament a la comunitat».
Premiats a Santa Eulària
Els emblemàtics de Santa Eulària des Riu són Alfarería Sa Teulera (emblemàtic), Bodega Ribas (arrelat amb història), Can Andreuet (emblemàtic), Las Dalias (emblemàtic), i Teixits Cardona (amb història i patrimoni).
L’alcaldessa de Santa Eulària, Carmen Ferrer, ha assegurat que «el comerç és vida i ha sigut un dels motors principals del desenvolupament dels nostres pobles. Molts d’ells han sigut centres de la vida social dels pobles».
Un possible atractiu turístic
La web d’Emblemàtics permet conèixer la història de tots els comerços, així com tenir-ne les dades principals. Està disponible també en anglès, ja que es pretén arribar al públic de fora de les Illes perquè els Emblemàtics «siguin un punt d’atracció turística i puguin aportar promoció a la resta del teixit comercial del municipi», segons han explicat des del Govern balear.