@D.V./ El president de l’Associació de Comerciants de Sant Antoni, Joan Ribas, ha criticat amb duresa la modificació puntual del Pla General d’Ordenació Urbana que ha realitzat l’Ajuntament de Sant Antoni amb l’objectiu d’afavorir la implantació de grans superfícies comercials. En una roda de premsa a la que han assistit també representants de la Pimeef i dels comerciants de Vila i de Santa Eulària, Ribas ha denunciat “l’urbanisme a la carta” en favor de les grans superfícies “permetent un augment de la volumetria així com la seva expansió a zones hoteleres”.
Ribas ha denunciat la política de fets consumats que utilitza l’Ajuntament: “El Mercadona ja està començant a fer les obres quan encara no s’ha aprovat definitivament la modificació” i ha comentat que aquestes males pràctiques ja es van produir amb l’atorgament de la llicència al Lidl: “una llicència ja està recorreguda perquè el que li va permetre eren permisos per cinc locals d’ús comercial de 400 metres quadrats”.
El representant dels comerciants no comparteix l’argument de l’Ajuntament de que aquestes grans superfícies són necessàries en un municipi turístic com Sant Antoni: “A l’estiu crec que ja tenim prou supermercats. A l’hivern, en canvi, són molt perjudicials pel comerç local”, ha afirmat que “amb mesures com aquestes, molts comerciants acabaran tirant la tovallola” el que provocarà una “desertització” del centre del poble, un procés que «ja ha començat».
L’Ajuntament no comparteix les crítiques
El regidor d’Urbanisme, Josep Torres, ha desmentit aquestes crítiques i ha tret importància a la modificació del PGOU, assegurant que es tracta “d’una única modificació puntal”, i ha afirmat que Mercadona té els permisos per instal·lar-se a la parcel·la de Can Coix i, pel que fa a la edificabilitat de l’edifici “és la que es determina segons la modificació puntual”.
Torres ha assegurat que “l’Ajuntament dóna suport al petit comerç i en cap moment ha anat en contra del petit empresari local”, i ha recordat diverses campanyes que ha dut a terme el Consistori per dinamitzar l’economia local i reactivar el comerç com “les subvencions de 1.500 euros per a la rehabilitació i supressió de barreres arquitectòniques, destinades només al petit comerç, campanyes comercials com El Empujón o Compres Màgiques, les dos fires d’estocs anuals, certamens gastronòmics com el Pintxa, Primavera Gastronòmica i Restaura’t, concurs d’aparadors i l’adhesió al Pla de Dinamització Comercial per a Municipis del Govern balear i l’Institut d’Innovació Empresarial (IDI), entre altres”.
Yo lo he manifestado muchas veces en estos foros, siempre son los mismos los que se quejan de todos los municipios, pero no se dan cuenta que han cambiado las formas de compra de los consumidores y consumidoras (y con la crisis mas aun) y buscan establecimientos que cubran dichas expectativas. Por mucho que se opongan o se quejen lo que tienen que hacer es adaptarse, si pueden, a los requisitos que exigen ahora los clientes y no mantener una estrategia comercial obsoleta, además que las instituciones publicas deben respetar las leyes sobre todo europeas sobre instalaciones comerciales. Si no les tocara cerrar.
Pero no les parece mal el urbanismo o restricciones que han mantenido las instituciones, incluso siendo ilegal, hasta hace unos años que la unión europea obligo a adaptarlo para que hubiera competencia.