@Noudiari / Avui de matí ha tengut lloc la presentació del resultat final de la restauració del retaule de la Mare de Déu de Jesús, amb el que es culmina un llarg procés que s’ha allargat durant quatre anys i que ha comportat també la rehabilitació de la nau de l’església de Jesús. El conjunt de la intervenció ha suposat un cost total de devers 603.200 euros, dels quals el Consell d’Eivissa ha aportat 352.000 euros, mentre que la resta ha anat a càrrec de l’Ajuntament de Santa Eulària i del Bisbat d’Eivissa.
El retaule de Jesús és el conjunt pictòric més important de l’illa. Aquesta obra, datada a finals del segle XV, va ser elaborada al taller d’un dels artistes amb més renom de l’època, el valencià Roderic d’Osona, i és una mostra única a l’illa de l’art de transició entre el gòtic tardà i el primer Renaixement.
«La restauració del retaule i la rehabilitació de l’església de Jesús, han estat unes obres molt complexes, segurament la més complexa feta per l’administració pública en els darrers anys a Eivissa. No només pel seu cost econòmic, sinó especialment per la implicació de diferents organismes i per la coordinació de tot l’equip multidisciplinar que ha intervengut en aquest procés. Finalitza la part més important, però queda ara per davant la feina de conservació i preservació d’aquest conjunt i, per tant, el camí no acaba aquí», ha declarat el conseller d’Educació, Patrimoni, Cultura, Esports i Joventut, David Ribas, qui ha assegurat que avui «els vesins de Jesús i tota la ciutadania d’Eivissa estam d’enhorabona per la recuperació d’aquesta peça única del nostre patrimoni».
Les feines es varen iniciar l’any 2014, a causa del deteriorament que patia el retaule per mor de les alteracions ambientals que havia patit l’interior de la nau de l’església arran de la reforma realitzada al temple als anys noranta del s XX. L’any 2015 l’empresa Mitra Restaura S.L. va iniciar els treballs de restauració del retaule, sota les directrius del personal tècnic de l’Institut del Patrimoni Cultural d’Espanya
La restauració ha constat de quatre fases diferents:
A la primera es va realitzar una feina de documentació gràfica i elaboració de mapes de danys a fi de reflectir les alteracions que havia patit la peça, així com la consolidació preliminar i el desmuntatge i embalatge de les diverses taules que conformen el conjunt pictòric.
A la segona fase es varen traslladar les peces a la zona de treball i, posteriorment, (tercera fase) es va procedir a la neteja superficial d’anvers i revers, la revisió de l’assentament del color, la consolidació dels suports de fusta que conformen les pintures, l’eliminació dels cargols rovellats, la reposició dels fragments de motllura despresos, la neteja del vernís, el tractament de les llacunes existents, la reintegració cromàtica amb materials estables i reversibles, i l’acabat i protecció amb una resina natural.
Finalment, a la quarta fase s’han embalat i traslladat de nou les taules a l’església una vegada finalitzats els treballs de rehabilitació dels murs de la nau del temple i quan s’ha pogut assegurar que les condicions ambientals són segures per a la recol·locació del retaule a l’altar major.